Ivo.
Regisseur, mentor, manager is een van de maar liefst
vier publicaties die in 2018 verschijnen naar aanleiding van Ivo Van Hoves
zestigste verjaardag. Wie op zoek is naar een biografie waarin het leven van
Ivo van Hove van A tot Z wordt beschreven en geanalyseerd, is er met dit boek
aan voor de moeite. Maar voor de nieuwsgierige liefhebber van Van Hoves
veelbesproken voorstellingen, de fan die altijd al eens achter de schermen
heeft willen kijken, is dit boek de moeite meer dan waard.
Karin Veraart is dan ook bijzonder goed geplaatst om dit
boek te schrijven. Als theaterjournalist heeft ze Van Hove jarenlang gevolgd.
Ze is altijd al een getuige van op de eerste rij geweest en dat laat zich
voelen. Niet zozeer in de analyses van Van Hoves’ voorstellingen zelf. Die zijn
iets te veel op zichzelf staand, en het is jammer dat Veraart niet meer op zoek
is gegaan naar een overkoepelend verhaal, een analyse die de voorstellingen ook
met elkaar verbindt en die op zoek gaat naar een diepere betekenislaag in het
inmiddels zo rijkgevulde oeuvre van Vlaanderens meest succesvolle regisseur –
al speelt zijn carrière zich voornamelijk af in Amsterdam, New York, Londen en
andere wereldsteden.
Los van die voorstellingsanalyses, die dus wat ongelukkig verloren lopen
in dit boek, is er dus ook die blik achter de schermen die in de ondertitel
wordt beloofd, en die belofte wordt meer dan bevredigend ingelost. Door niet
alleen Van Hove en zijn levenspartner en scenograaf Jan Versweyveld, maar ook
een heel aantal andere sleutelfiguren uit Van Hoves entourage aan het woord te
laten, schetst Veraart in haar boek een rijk en onuitgegeven portret van de
theaterregisseur als artiest, maar ook als rolmodel.
Dat portret is gebaseerd op
gesprekken. Met Van Hoves vaste acteurs, van Katelijne Damen over Steven Van
Watermeulen tot Ramsey Nasr, en uiteraard ook met zijn muze Halina Reijn. Maar
ook met bijvoorbeeld Wouter Van Ransbeeck, sinds enkele jaren zijn
mededirecteur bij Toneelgroep Amsterdam – nu trouwens gefusioneerd met de
Stadsschouwburg Amsterdam tot het wat generiek klinkende Internationaal Theater
Amsterdam. Zij kennen Van Hove goed genoeg om niet alleen een bewonderend beeld
op te roepen, het beeld dat we in het eerder verschenen boek van Emile Schra, Ivo van Hove.
Theater van de Lage Landen tot Broadway te veel hebben gezien.
Veraart zelf
noemt haar boek een ‘theaterbiografie’, en dat is allicht de beste omschrijving
van wat het is geworden. Geen biografie in de klassieke zin van het woord, want
over Van Hoves privéleven komen we nauwelijks iets te weten. Maar wel een
biografie van zijn parcours als theatermaker. En bovenal een inzicht in hoe hij
dat allemaal georganiseerd heeft. Als kunstenaar, als inspirator en als
organisator.
Karin
Veraart: Ivo.
Regisseur, mentor, manager, Querido, Amsterdam 2018, 277 p. : ill. ISBN 9789021415390. Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan