Sheila Heti (1976) is
geboren en getogen in Toronto (Ontario) in een migrantengezin van
Hongaars-Joodse afkomst. Ze studeerde kort theater aan de National Theatre
School of Canada (Montreal) en daarna kunstgeschiedenis en filosofie aan de
University of Toronto.
Toronto is haar thuisbasis en de enige plek waar ze kan schrijven. Heti
schrijft verhalen en stukken voor uiteenlopende publicaties als Flare, London Review of Books, Brick, Open Letters, Maisonneuve, Bookforum, n+1, Look, McSweeney's,
en New York
Times.
Haar debuut, de verhalenbundel The Middle Stories (2002, vert.
De vrouw die in een schoen woonde en andere hedendaagse sprookjes), werd
meteen bij ons vertaald. Daarna was het een decennium wachten op nieuw werk in
vertaling.
Als schrijver hanteert ze een breed scala van genres van kortverhalen over
toneel tot romans, vaak met een autobiografische en filosofische insteek. Ze
laat fictie en non-fictie in elkaar overvloeien, zonder scheidingslijnen. Het
is uiteindelijk de context van het werk die bepaalt hoe iets gelezen wordt.
Hoewel haar werken sterk van elkaar verschillen, zijn het haar gevoel voor
humor en de onconventionele strategieën om tot de waarheid door te dringen, die
haar oeuvre verbinden. Na de novelle Ticknor (2005), verscheen
de debuutroman How Should a Person Be? (2010, Hoe moet
je zijn?: roman)
‘Roman’ geeft hier de context waarin een geconstrueerde werkelijkheid op basis
van interviews met vrienden (vooral de schilder Margaux Williamson) gelezen
moet worden. Het boek kreeg veel internationale aandacht en riep sterk
uiteenlopende reacties op.
Meteen werd ook duidelijk dat Heti’s fictionele werk sterk verbonden blijft met
non-fictie: ‘Increasingly I'm less interested in writing about fictional
people, because it seems so tiresome to make up a fake person and put them
through the paces of a fake story. I just – I can't do it.’ (The Believer)
Daarna volgde The Chairs are Where the People Go, een essayistische
filosofische dialoog in samenwerking met Misha Glouberman, en het
kinderboek We Need a Horse (in opdracht van McSweeney's) met
illustraties van Clare Rojas.
Met het crowd-funding boek Women in Clothes (2014, vert. Vrouwen
& kleren) geeft Heti een stem aan meer dan 600 vrouwen wereldwijd en
hun relatie met de kleren die ze dragen. Daarna volgde in 2018 haar tweede
roman Motherhood (vert. Moederschap), die haar een
nominatie voor de Giller Prize Shortlist 2018 opleverde.
Oorspronkelijk geconcipieerd als een non-fictie boek, focust deze roman op het
begrip moederschap en Heti’s autobiografische worsteling met de uiteindelijke
beslissing om kinderloos te blijven. Haar alter ego is een schrijver van eind
dertig, die samenwoont met haar vriend in Toronto. Ze ziet al haar vriendinnen
moeder worden en bevraagt zichzelf en haar omgeving over het moederschap.
Ondanks de mythe van het moederschap blijven cultuur en maatschappij bepaalde
verwachtingen koesteren over de keuzes die vrouwen maken. Met de nodige humor
en antropologische achtergrond doorbreekt Heti het sluimerende taboe en geeft
ze de bewust kinderloze vrouw een rechtmatige plaats in de maatschappij.
Sheila Heti: Moederschap, Signatuur Amsterdam, 2018, 301 p.
ISBN 978905672615. Vertaling van Motherhood door Iannis Goerlandt.
Distributie Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan