Het zit de zeventienjarige Jacob Querido niet mee. Wanneer zijn oom
Pedro Manuel Querido uit Pernambuco in Brazilië laat weten dat de toestand op
de suikerplantages uit de hand loopt, neemt Jacobs vader Salomão Querido, een
Serafidische jood, een ingrijpend besluit: hij stuurt Jacob, die zowel het
Nederlands als het Portugees beheerst, ernaartoe om orde te helpen scheppen in
de deplorabele situatie. Dat hij op die manier verhindert dat zijn zoon nog
langer omgaat met Judith, een Asjkenazische jodin, wordt zijdelings als mooi
meegenomen beschouwd.
Jacob ziet zijn vertrouwde
context helemaal veranderen, te beginnen met de zware zeereis naar de Nieuwe
Wereld. Onderweg op het schip De Gouden Salamander krijgen heimwee en
existentiële twijfels bij hem de bovenhand: is hij wel wie hij is en wie is hij
dan precies? Onder invloed van het verdovende middel kitsharaa weet hij telkens tijdelijk zijn angsten te bedwelmen en
slaagt hij erin een tot op zekere hoogte bevredigend leven op te bouwen nabij
de plantages. Toch blijft hij worstelen met zijn achtergrond, zeker wanneer hij
het gevoel heeft de joodse wetten niet naar behoren te kunnen naleven, bijvoorbeeld
wat het houden van slaven betreft. Wanneer zijn vader vanuit Amsterdam na jaren
afwezigheid opnieuw contact zoekt, komt het Jacob steeds meer te dagen dat hij slechts
een speelbal in de hand van anderen is geweest.
De titel Het leven en de dood van Jacob Querido doet denken aan Het leven en de dood in den ast en in
zeker opzicht zijn er overeenkomsten. Zo krijgen we in beide romans een inkijk
in voortkabbelende levens met hun hoogtes en laagtes en beide behandelen
prangende existentiële vragen. In Het
leven en de dood van Jacob Querido vraagt het hoofdpersonage zich af of hij
wel de zoon is van wie zich zijn vader noemt, zeker nadat hij onderweg naar de
Nieuwe Wereld te maken krijgt met een vondelingenvisioen en in het kader
daarvan subtiele toespelingen van zijn vader begint te herinterpreteren.
De basisidee voor deze roman zit sterk ineen, maar de
uitwerking laat enkele gemiste kansen zien. Zo blijft de identiteitskwestie bijvoorbeeld
vrij blauwblauw: de scène met het visioen, toch wel een sleutelmoment in de
roman, blijft te suggestief en mist daardoor overtuigingskracht. Ook Jacobs
beslissing om zijn slaven de vrije keuze te laten of ze voor hem blijven werken
dan wel de plantage verlaten, komt wat flou aan bod. Eigenlijk is Jacob een flat character, terwijl de ideeën in
deze roman beter bij een psychologisch grondig uitgewerkt personage zouden passen.
Niettegenstaande de
tekortkomingen op thematisch vlak is Het
leven en de dood van Jacob Querido een stilistisch goed geschreven roman. Koubaa
maakt veelvoudig gebruik van weelderige zinnen die zich al naargelang het
moment in de roman langzaam uitspinnen over de pagina’s dan wel het verhaal in
snel tempo voortstuwen. De chaos die in de openingsscène plaatsvindt, weet hij
dan ook perfect onder woorden te brengen:
‘De hele rede was in rep en
roer, overal werd geroepen, gevloekt en getierd, er werden zelfs een paar
schoten gelost in de ijzeren lucht en in de richting van de vluchtende stier
die met het doek van de schilder op zijn horens af en toe stilhield om het
canvas vruchteloos van zich af proberen te werpen en te kijken in welk richting
hij het best verder kon rennen. Op zee, tussen de dansende masten en zeilen,
het krakende hout en de klotsende golven, waren ondertussen alle activiteiten
gestaakt en stonden matrozen, soldaten, werklui, vrouwen en kinderen en
officieren en onderofficieren het schouwspel stomverbaasd en hoogst
belangstellend gade te slaan.’
Daarnaast zet Koubaa her en der treffende beelden in, zoals
bijvoorbeeld in zijn beschrijving over hoe heimwee Jacob overvalt:
‘Een paar dagen voor
ze Kaapverdië bereikten, waar ze nieuwe mondvoorraad, pluimvee en vers water
zouden inslaan en de koeien zouden laten grazen op het benedenwindse zuidelijke
eilandje Maio, klapte het heimwee dat op de rede van Texel in Jacob Querido was
geland een paar keer met zijn brede vleugels.’
Koubaa bewijst zich door zijn
hele boek heen als een vaardig woordkunstenaar. Net daarom is het zo jammer dat
hij het ideeënpotentieel van zijn roman niet volledig benut heeft.
Bart Koubaa: Het leven en de dood van Jacob Querido,
Querido, Amsterdam 2019, 190 p. ISBN 9789021418179. Distributie Standaard
Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan