Over
een van de personages in het verhaal ‘De bogeyman en Regina de straatmeid’
staat te lezen: ‘Zijn ego kon het niet verkroppen dat hij in Vlaanderen een
gesjeesd romancier was geworden wiens boeken lauw werden ontvangen en niet
verkochten.’ Zouden we deze uitspraak mogen verbinden met de persoon van Bob
van Laerhoven, gezien de publicatiegeschiedenis van de tien verhalen uit Schaduwliefde? Op het omslag staat
vermeld dat de verhalen eerder verschenen in de Amerikaanse bundels Dangerous obsessions en Heart Fever, daarna vertaald werden in
het Italiaans, Frans, Spaans, Zweeds, Pools en Portugees en nu, als een toegift
blijkbaar, ook in het Nederlands.
De verhalen uit Schaduwliefde focussen zonder
uitzondering op geweld en wreedheden, vooral dan binnen de context van
oorlogssituaties, die de liefde – als er tenminste sprake van is –
overschaduwen. In ‘Schaakmat in Chimbote’ schrijft Van Laerhoven: ‘Het is een
natuurwet dat het vileine naar het pure verlangt.’ Maar even nadrukkelijk wordt
in de verhalen de idee aangereikt dat de puurheid het in menselijke relaties
moet afleggen tegen de ontluistering.
‘De littekens van het hart’, het openingsverhaal, voert de
lezer naar Algerije via het gesprek van een oorlogsfotograaf die onder meer in
Syrië heeft gewerkt, met een bejaarde ex-legioensoldaat. In ‘De verloren zoon’
komen de onlusten en de wreedheden aan bod die plaatsvonden bij de onafhankelijkheid
van Belgisch Congo. Vriendschap en verraad horen, ook in de andere verhalen,
onlosmakelijk bij elkaar. Treffend en aangrijpend is ‘Meiklokjes’ – voor mij
het mooiste verhaal in de bundel – waarin een zigeunermeisje dat opgesloten zit
in een moffenkamp, zichzelf ‘verkoopt’ om haar jongere broertje te redden.
Actuele
geschiedenis (de burgeroorlog in Syrië bv.) en historische gebeurtenissen
(Algerije, de nazikampen, Belgisch Congo) haken ineen. En even goed meandert
Van Laerhoven van hier naar elders, van Oostende (de aanzet voor het verhaal
over Belgisch Congo) tot het Midden-Oosten. Verder kan de lezer in het verhaal
‘Paint it black’ in de figuur van Dees de Gryse de schilder Dees de Bruyne
herkennen.
Bob van Laerhoven brengt situaties,
gevoelens en bedenkingen in kaart met een directheid waarin hij nogal eens
overdrijft. Dat leidt tot overtrokken zinnen als: ‘zijn slagaderlijke bloed
besproeide me.’ Je ziet de filmscène zo voor je, maar zoals het er in woorden
staat, lijkt het toch wat ‘over the top’.
Bob van Laerhoven:
Schaduwliefde, Houtekiet, Antwerpen 2019, 284 p. ISBN 9789089247742. Distributie
VBK België
deze pagina printen of opslaan