Verzwegen is een jubileum dat niet alleen het
twintigste boek van de Amerikaanse ‘Queen of Crime’ is, maar ook uitkomt in het
twintigste jaar dat ze schrijft. Ook nu weer krijgt het Nederlands taalgebied
de wereldprimeur en wordt Verzwegen zelfs opgedragen aan alle ‘Dutchies’
en ‘Flemmies’ die ieder jaar reikhalzend uitkijken naar de nieuwste Slaughter. Want
het blijft indrukwekkend hoe Karin Slaughter na twintig
jaar nog steeds niet op routine schrijft. Ze blijft wroeten tot ze haar lezers
het best mogelijke boek kan geven en is niet vies van controversiële keuzes die
de lezer geshockeerd achterlaten, maar uiteindelijk wel een zegen voor de serie
blijken te zijn.
Een van deze ingrepen is de dood van rechercheur Jeffrey Tolliver, het
mannelijk hoofdpersonage uit de ‘Grant County’-reeks. Toen Tolliver na zes
boeken het loodje legde, waren de lezers met stomheid geslagen. Maar zijn dood bood
ruimte voor een vrouwelijke hoofdpersonage, pathologe Sara Linton, die enkele
boeken later opnieuw de liefde vond bij GBI-agent Will Trent. In Verzwegen
duikt het verleden van Linton plots weer op en wordt haar ex-man Jeffrey
Tolliver verdacht van corruptie. Het gooit Linton in een spiraal van
tegenstrijdige gevoelens want heeft Tolliver tegen haar gelogen. En is ze overigens
al helemaal over diens plotse dood heen?
Terwijl Linton worstelt met haar
gevoelens, moet Trent op zoek naar de moordenaar die ’s morgens vroeg een jonge
studente heeft vermoord in een bos nabij de universiteitscampus. Haar lichaam werd
zwaar verminkt terug gevonden. De modus operandi van de dader doet denken aan
een zaak die werd onderzocht door Jeffrey Tolliver en zijn team. Daryl Nesbitt,
de dader van deze brutale moord, zit echter nog steeds in de gevangenis, maar
beweert onschuldig en het slachtoffer van een complot te zijn. Niemand minder
dan Jeffrey Tolliver zou hem destijds geflikt hebben.
Verzwegen wordt verteld
aan de hand van twee tijdlijnen die langzaam naar elkaar toelopen. Enerzijds is
er het heden waarin Trent en zijn partner Faith Mitchell de moord op de
studente onderzoeken. Anderzijds is er het verleden waarin Jeffrey Tolliver en
Lena Adams een gelijkaardige misdaad onder de loep nemen. Heden en verleden
wisselen elkaar vakkundig af en Slaughter lost op precies het juiste moment
cruciale stukjes informatie die bepaalde gebeurtenissen in een ander daglicht
zetten. De spanningsboog staat in beide tijdslijnen zeer strak gespannen en
Slaughter laat de teugels nergens vieren. Het meer dan 500 bladzijden tellende
boek is dan ook in een mum uit.
Na een aantal wat mildere boeken, laat Slaughter in Verzwegen
het bloed en de ingewanden weer rijkelijk gutsen en het gedetailleerde
geweld zal wellicht niet iedereen aanspreken. In interviews laat de schrijfster
echter geregeld horen dat geweld tegen vrouwen een van haar stokpaardjes is en
dat de dingen waarover zij schrijft nu eenmaal echt gebeuren. Slaughter is dan
ook al lang geen thrillerschrijfster pur sang meer, maar slaagt er telkens in heel
soepel een dosis maatschappijkritiek in haar boeken te loodsen. Dit
gecombineerd met een van de mooiste pennen uit het
hedendaagse thrillerlandschap, maakt van Verzwegen een zoveelste
topper in haar oeuvre. Het is alweer uitkijken naar juni 2021…
Karin Slaughter: Verzwegen, HarperCollins,
Amsterdam 2020 542 p. Vertaling van The
Silent Wife door Ineke Lenting.
ISBN 9789402705768. Distributie: Agora Books
deze pagina printen of opslaan