De zevenentwintigjarige Rowan Caine heeft een
uitzichtloze baan als kinderverzorgster bij Little Nippers in Londen, en ook op
privévlak gaat het haar niet bepaald voor de wind. Wanneer ze een advertentie
ziet van de familie Ellincourt, die een inwonende nanny zoekt voor hun vier
kinderen, beschouwt Rowan dit dan ook als de ideale gelegenheid voor een nieuw
begin. Ze trekt haar stoute schoenen aan en na een sollicitatiegesprek krijgt
ze tot haar eigen grote verbazing de baan. Zo maakt ze kennis met Sandra, de
moeder van baby Petra, de vierjarige Ellie, de zesjarige Maddie en de
veertienjarige Rhiannon. Sandra en haar echtgenoot Bill Ellincourt hebben samen
een zaak en dus zal Rowan vaak met de kinderen alleen thuis zijn. Al lopen ook
klusjesman Jack Grant en huishoudster Jean McKenzie rond op het immense terrein
van Heatherbrae House in het Schotse dorpje Carn Bridge.
Door het sleutelgat
begint met een brief van Rowan aan een zekere advocaat Wrexham. Al snel is
immers duidelijk dat er zich een drama heeft afgespeeld op Haetherbrae House.
Hoewel de lezer op dat punt nog over erg weinig informatie beschikt, weet je
dat Rowan in de gevangenis zit nadat een van de kinderen is overleden. Rowan
heeft erg weinig vertrouwen in haar huidige advocaat en met een lange brief
hoopt ze meester Wrexham te overtuigen haar onschuld voor de rechtbank te
bewijzen. Het hele boek wordt verteld vanuit het ik-standpunt van Rowan Caine
en samen met haar kijk je terug naar haar aankomst en eerste dagen op
Heatherbrae House.
Een ik-verteller is een beproefd gegeven in het thrillergenre. Vaak
blijken deze vertellers niet echt betrouwbaar en wordt hun verhaal gekleurd
door hun eigen ervaringen en gedachten. Het is dan ook geen verrassing dat ook
bij het verhaal van Rowan Caine alarmbellen gaan rinkelen en je haar verslag
best met een korreltje zout neemt. Maar ook zonder Rowans gekleurde verslag
wordt al snel duidelijk dat Heatherbrae House en zijn bewoners geheimen hebben.
De zesjarige Maddie gedraagt zich als een kleine tiran, die Rowan liefst zo
snel mogelijk weer wil zien vertrekken. De vierjarige Ellie klampt zich dan
weer als een getraumatiseerd kind vast aan haar nieuwe nanny. Rowan is immers
de zoveelste nanny in een rij, waarvan sommigen het amper een week in
Haetherbrae House volhielden. Het oude huis, dat bomvol moderne domotica zit,
kan zo meespelen in een horrorfilm. ’s Nachts hoort Rowan voetstappen boven
haar slaapkamer, de oude tuin met gifplanten is plots van het slot en lichten
gaan vanzelf aan en uit.
Door het sleutelgat is het vijfde boek van de Britse
Ruth Ware die vooral met haar debuut In een
donker, donker bos wist te imponeren. Haar vijfde boek heeft veel
potentieel, maar Ware benut het niet allemaal. Rowan Caine komt niet helemaal
uit de verf als iemand die als onterecht beschuldigde sympathie moet opwekken
bij de lezer. Anderzijds is het ook vreemd dat een succesvol koppel als Bill en
Sandra Ellincourt hun vier kinderen zomaar zouden overlaten aan een wildvreemde
nanny die amper twee dagen in dienst is. Ware probeert iedereen verdacht te
maken maar verzuimt personages van vlees en bloed te scheppen. Enkel de
vierjarige Ellie roept een warm gevoel op bij de lezer en je hoopt dan ook dat
zij ongetraumatiseerd uit dit verhaal komt.
Het open einde is verrassend,
maar het zal niet bij elke lezer in de smaak vallen dat Ware niet voor een
afgerond geheel zorgt. Het pleit wel voor de schrijfster dat ze dat aandurft.
Ware heeft een aangename schrijfstijl die vlot wegleest, maar de uitwerking van
de plot had meer aandacht mogen krijgen. Daardoor blijft Door het sleutelgat
hangen in de thrillermiddenmoot.
Ruth Ware: Door het sleutelgat, Luitingh
Sijthoff, Amsterdam 2020, 311 p. Vertaling van The Turn of the Key door Hanneke van Soest. ISBN 9789024588596. Distributie:
VBK België
deze pagina printen of opslaan