9+ - Titanic en het raadsel van de grote
Omar is een meeslepende historische roman voor kinderen vanaf een jaar of
negen. Als leerkracht van groep 8 (6de leerjaar) weet ik dat het
onderwerp ‘Titanic’ ieder jaar weer leerlingen weet te intrigeren. En hoe kan
het ook anders? Het idee van een gigantisch onzinkbaar stoomschip dat op haar
maagdenvaart op dramatische wijze ten onder gaat, terwijl een orkest nog walsen
speelt tot het natte voeten krijgt, dat spreekt tot de verbeelding.
Natuurlijk helpt het mee dat er in 1997 een met Oscars
bekroonde film is gemaakt, genaamd Titanic, die ondanks de
adviesleeftijd van twaalf jaar en ouder toch nog steeds stiekem door iets
jongere kinderen wordt gekeken. Titanic en het raadsel van de grote Omar is
de kinderboekvariant van deze film en heeft aardig wat raakvlakken: we leren een
eigenzinnige dochter (Cilia) en haar afstandelijke moeder uit de eerste klasse kennen,
evenals een vrijbuiter (verstekeling Tom) die zich in de derde klasse
verschanst. We zien een opbloeiende (hetzij wel een stuk kuisere) vriendschap
ontstaan tussen een meisje uit de eerste klasse en een jongen uit de derde
klasse en bovendien is er een zeer waardevol item aan boord. In de film Titanic
gaat het om de diamant ‘The heart of the ocean’. In het verhaal van Marlene
Rebel en Lucinda Vos komt het in de vorm van een uniek en met juwelen ingelegd boek
‘Het raadsel van de grote Omar’. Tegen de achtergrond van het waargebeurde
heeft Titanic en het raadsel van de grote Omar al die werkende
verhaalelementen in zich om een kaskraker van een boek te worden.
Marlene Rebel en
Lucinda Vos deden voor het schrijven van dit boek grondig onderzoek naar de
Titanic en de ramp die zich voltrok op 15 april 1912. Dit onderzoek verwerkten
zij op een ingenieuze wijze in het verhaal, waarmee zij fictie en non-fictie
als in een waterverfschilderij in elkaar laten overvloeien. Titanic en het
raadsel van de grote Omar heeft dan ook de potentie een groot aantal lezers
te bereiken.
Kinderen
die houden van een avontuur, van een actie-gedreven plot, komen met dit verhaal
aan hun trekken. Het is een verhaal dat als het om personages gaat niet al te diep
gaat. De hoofdpersonen zijn redelijk recht-toe-recht-aan. Er worden kleine
hints gegeven naar het leven voor de tocht en daarmee naar hun beweegredenen
nu, maar dat is te summier om de personages volledig te begrijpen. Dat is ook
niet nodig voor het verhaal, immers hebben we aan boord maar weinig tijd om de
personages te leren kennen en is het vooral spannend wie tot een noodlottig
einde zal komen.
Dan zijn er nog de kinderen die
geïntrigeerd zijn door het onderwerp en er meer van willen weten. Zij kunnen
met dit boek wegduiken in de geschiedenis en er vanuit de veiligheid van hun
eigen kamer even bij zijn. Rebel en Vos benaderen het verhaal als een soort
logboek door de lezer van dag tot dag mee te nemen in het wel en wee van Cilia
en Tom. We lezen van hen afwisselend hoe hun laatste dagen op het gedoemde
schip verlopen. Als lijm tussen de verhalen van Cilia en Tom is daar bovendien
puppy Toto, die in de kennel op Titanic moet verblijven. Dieren doen het altijd
goed in kinderverhalen.
Eerlijkheid gebiedt mij te vertellen dat ik als kind precies
één van die beoogde lezers was. Ik heb de film Titanic wel vier keer in
de bioscoop gezien, had de soundtrack op CD, heb documentaires gekeken
en een spreekbeurt gehouden over de Titanic. Het was dan ook bijzonder fijn om
het boek te lezen en veel te herkennen. Nog fijner was het om de prachtig
geïllustreerde schutbladen met dwarsdoorsnedes van de Titanic te bestuderen, van
de hand van Sophie Pluim.
In het nawoord vertellen Rebel en Vos over welke onderdelen
van het verhaal waargebeurd zijn en welke stukken fictie. Zij lijken zich
bewust te zijn van de leeftijd van hun lezers en nemen hen mee door aan het
begin en einde van het boek context te geven aan het onderwerp en het verhaal
zelf. Dit hebben Rebel en Vos met bijzonder veel integriteit gedaan. Het is
niet niets om voor kinderen een onderwerp in verhaal te vangen dat uiteindelijk
gaat over de teloorgang van iets meer dan 1500 zielen, waaronder ook veel kinderen.
Dat zij daar niet in beschrijvende detail op ingaan is een goede keuze geweest.
Ze hebben precies genoeg beschreven om over te brengen op de lezer hoe groot de
ramp nu werkelijk was. Het nawoord maakte op mij de meeste indruk. Het liet nog
maar eens zien dat het indrukwekkende verhaal van Titanic in vele vormen
verteld kan worden en er niet zomaar eentje is, maar één van 2200 verhalen.
Titanic en
het raadsel van de grote Omar zal bij mij in de klas de komende periode
voorgelezen worden. Het past bij ons tijdvak over de industrialisatie en
kan een geweldige manier zijn om met kinderen literaire gesprekken te houden
over hoe feiten de geloofwaardigheid van een fictief verhaal kunnen versterken
en in hoeverre dit verhaal waargebeurd genoemd mag worden. Ook is het nawoord
het bespreken waard. Rebel en Vos schrijven zelf:
‘Lezen wat overlevenden verteld
hebben over die rampzalige nacht van 15 april 1912 greep ons aan. We vroegen
ons vaak af: wat zouden wij gedaan hebben in zo'n angstige situatie? Hoe bang
en wanhopig moet je zijn als man om verkleed als vrouw een plek in een sloep te
bemachtigen?’
Krachtige vragen die kunnen leiden tot prachtige gesprekken. Wat mij
betreft mag Titanic en het raadsel van de grote Omar niet ontbreken in
de schoolbibliotheek, want de aantrekkingskracht van het verhaal van de Titanic
is en blijft weergaloos.
Marlene Rebel, Lucinda Vos en Sophie Pluim: Titanic en het
raadsel van de grote Omar, Volt, Amsterdam 2023, 224 p. : ill. ISBN
9789021477633. Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan