4+ - Eén blik op
de omslag en je bent verkocht. Een elfachtig meisje met vuurrood lang haar,
blauwe ogen en rode appelwangen kijkt van op een reusachtige stapel matrassen
in prachtige bontgekleurde stoffen naar de koningin bij haar bed. De
achtergrond is zuurstokroze. Dit beeld doet dromen over exotische koninkrijken
en mysterieuze koningskinderen. Vijf sprookjes uit deze bundel spelen zich
inderdaad af binnen adellijke kringen: ‘De prinses op de erwt’, ‘De
nachtegaal’, ‘De gouden bal’, ‘De kleren van de keizer’ en ‘De gelaarsde kat’.
Verder worden ook nog ‘De wolf en de zeven geitjes’ en ‘Het lelijke eendje’
verteld, al lijken deze verhalen qua thema een beetje verdwaald in dit
koninklijke boek.
<br
/> Een creatieve duizendpoot is ze wel, Martine Bijl. Ze heeft ervaring in
acteren, presenteren, zingen en vertalen van musicals. Geen wonder dat ze zo
bedreven is in het spelen met taal. Ze herschrijft de sprookjes in een
goedlopend rijm dat heel prettig (voor)leest. Enerzijds onderstreept dat rijm
het statige karakter eigen aan sprookjes, anderzijds zorgt het voor een
ondeugend, humoristisch tintje. Maar meer nog is het humoristische karakter te
danken aan het moderne, frisse taalgebruik, waar bovendien een aantal knipogen
op het niveau van volwassenen inzitten.
Zo is in ‘De wolf en de zeven geitjes’ het jongste geitje
in de klok ‘helemaal in shock’. En als de wolf verslagen is, heeft de familie
geit er een nieuwe feestdag bij: ‘Geitjes-Bevrijdingsdag’. In ‘Het lelijke
eendje’ wordt fijntjes verwezen naar een aantal prangende problemen in onze
hedendaagse maatschappij. Moeder Eend is kribbig wanneer ze al uren op dat
laatste ei zit te broeden want ‘de vader laat ook nóóit iets van zich horen’
Uiteindelijk moet het lelijke eendje op verschillende plaatsen ‘asiel’ gaan
vragen. En kleuters zullen ongetwijfeld schateren wanneer ze horen dat de
markies van Carabas ‘piemelnaakt’ in het gras stond.
Noëlle Smit heeft onmiskenbaar
talent om sprookjes tot leven wekken. Haar illustraties zijn geschilderd in
heldere, frisse kleuren en ze heeft duidelijk een voorliefde voor het
gedetailleerd uitwerken van dessins in stoffen. Zo is de jurk van Moeder geit
rood met witte stippen, dezelfde stof als de gordijnen in hun huisje. In het
paleis van de keizer van China zijn de tekeningen op de lampions tot in het
kleinste detail uitgewerkt, net als de motieven in de gewaden van de keizer en
zijn bediende. De oosterse weelde is haast voelbaar. Precies daar waar het
nodig is, wordt de mysterieuze sfeer van het verhaal bovendien prachtig
versterkt door de achtergrond wazig met de juiste tinten in te kleuren. Zo is
in ‘De gouden bal’ in één oogopslag duidelijk dat die kikkerpoel allerminst een
gewone plek is door de geheimzinnige groenbruine gloed die er hangt.
Martine Bijl en
Noëlle Smit vormen een uitstekende tandem om gekende sprookjes op een nét iets
andere manier in de verf te zetten.
Haarlem
: Gottmer, 2015, 52 p. : ill. ISBN 9789025759148
deze pagina printen of opslaan