8+ - Er ligt een steentje op de weg. Een vrachtwagen rijdt erover heen
en zorgt ervoor dat het steentje opspat en een sterretje veroorzaakt in de ruit
van een passerende auto. De chauffeur van de auto laat de ruit de volgende
ochtend repareren. Omdat hij naar de garage gaat, kan hij geen ongeluk op weg
naar z’n werk veroorzaken. <br
/> ‘De politie hoeft
niet uit te rukken en zal in die tijd een belangrijke ontdekking doen. Daardoor
wordt een bende inbrekers opgerold. De mensen voelen zich weer veilig en laten
de lichten uit ’s nachts. En daardoor wordt er minder energie verbruikt, wat beter
is voor de wereld.’
Aldus de logica van Baas, volgens eigen zeggen ‘de baas van de wereld’,
die er uitziet als een zwerver, inclusief winkelwagentje met plastic tassen.
Wat Baas hiermee wil zeggen, is: kleine acties, zoals het op de weg leggen van
een steentje, kunnen grote, wereldverbeterende gevolgen hebben.
In Baas van de wereld
ontmoeten de tienjarige Ivo en zijn klasgenote en vriendin Mila de zonderlinge
Baas, die hen aan den lijve laat ervaren wat ogenschijnlijk kleine acties
kunnen uitrichten. Daarbij maakt hij duidelijk dat slimme en tevens
fantasievolle kinderen zoals Ivo en Mila de ‘steentjes’ zijn die de wereld
nodig zal hebben. Hoewel het verhaal dus niet gespeend is van een moraal, is
het ook een verhaal met gekke avonturen, vol wilde achtervolgingen, waarin
kinderen arrogante volwassenen te slim af zijn en ook nog een verhaal over het
belang van opgroeien in een liefdevol gezin.
Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Ivo,
wat voor eenheid zorgt. Verder leest het vlot, bevat het de nodige (soms een
beetje flauwe) humor vanwege niet alleen de acties, maar ook de gedachten van
Ivo, en loopt het aan het eind mooi rond. De daden en uitgesproken opvattingen
van de zwerver alias baas zijn gelukkig niet allemaal evident, zodat er, voor
wie wil, nog iets overblijft dat in de buurt komt van een verstrooide
professor, een teleurgestelde activist en/of een sturende god.
Vanwege eerdere verhaalfiguren is Koolwijk al getypeerd als
‘de Lindgren van de lage landen’. Dat is niet min. Koolwijk portretteert
ditmaal authentieke kinderen, die heel wat in hun mars hebben, maar ook de
nodige keren twijfels en angsten hebben. Samen met de schetsachtige, met
aquarel ingekleurde pentekeningen van Elly Hees, waarin de personages grote
ogen en slungelige benen hebben, doet dit verhaal eerder denken aan het oeuvre
van Dahl/Blake. Evenmin een geringe kwalificatie.
Rotterdam : Lemniscaat 2016, 215
p. : ill. ISBN 9789047707356
deze pagina printen of opslaan