6+ - Op een dag staat het kasteel in rep en roer. Prinses Pompelien zal
immers haar ‘prins op het witte paard’ kiezen. Van de ellenlange rij prinsen
die de revue passeert, is er echter geen enkele die Pompeliens hart sneller
doet slaan. Maar wanneer ze prinses Hadewijch ziet voorbijrijden op haar zwart
paard, worden de twee vrouwen halsoverkop verliefd op elkaar. Ze willen
dolgraag met elkaar trouwen, maar hun relatie doet een golf van afkeuring en
roddels door het koninkrijk gaan.
Pompeliens ouders hebben het ook moeilijk met de keuze van hun
dochter en gaan te rade bij de oude, wijze Sofia, die een totaal andere mening
heeft over de relatie tussen Pompelien en Hadewijch. ‘Een prinses en een prins,
twee prinsen, twee prinsessen…Dat maakt niet uit! Van elkaar houden, daar gaat
het om.’ Terwijl ze over die woorden nadenken, worden de koning en de koningin
op slag weer verliefd op elkaar en ze voelen dat Sofia hen bij de essentie
heeft gebracht. Vanaf dan vegen ze alle roddels in het paleis van tafel door
telkens weer te verwijzen naar Sofia’s woorden: van elkaar houden, daar gaat
het om. De positieve boodschap van het vorstenpaar dringt door tot in de verste
uithoeken van het koninkrijk en het prinsessenpaar wordt steeds enthousiaster
en warmer onthaald. Natuurlijk trouwen Pompelien en Hadewijch en, zoals dat in
een sprookje hoort, leefden ze nog lang en gelukkig en kregen veel kindjes.
Jonge kinderen laten reflecteren
over homoseksualiteit, het is een hele uitdaging die Brigitte Minne niet schuwt.
En dit niet zo evidente thema kleedt ze met verve aan als een klassiek
sprookje. Het begin doet een beetje denken aan het bekende verhaal van Koning
Lijsterbaard.
Oudere kleuters zijn dol op sprookjes over prinsen en prinsessen, dus hun
aandacht zal meteen gefocust zijn en hun nieuwsgierigheid geprikkeld. Minne
speelt hier volop met taal. De klassieke prins op het witte paard wordt met een
vette knipoog de geëmancipeerde prinses op het zwarte paard. En zo
omschrijft ze hoe de relatie tussen de prinsessen door de omgeving geaccepteerd
wordt:
‘…De mooie
woorden zweefden, dwarrelden en waaiden vanuit het paleis naar alle hoeken van
het land.’
Alleen jammer dat die acceptatie in
het verhaal net iets te bruusk gebeurt. De kerngedachte, elkaar graag zien is
het allerbelangrijkste, is in de dagelijkse realiteit geen toverspreuk waarmee alle roddels en
tegenstand als sneeuw voor de zon verdwijnen. Accepteren van dingen die anders
zijn, mensen die anders denken is vaak een proces dat vooral veel tijd kost. En soms gebeurt
het ook helemaal niet. De tedere epiloog waarbij Sofia de prinsessen op
kinderniveau uitlegt hoe ze via adoptie of kunstmatige inseminatie hun gezin
kunnen uitbreiden schept dan weer een mooi realistisch beeld van mogelijke
hinderpalen voor een homoseksueel koppel.
De illustraties van Trui Chielens
zijn apart. Ze tekent haar mensfiguren in scherpe potloodlijnen, kleurt ze bij
voorkeur niet in en geeft hun gelaatstrekken erg kinderlijk weer. De
achtergrond is ingekleurd met een beperkt aantal donkere, vrij sombere
kleuren. Dit belet Chielens echter niet om met kleur te spelen. Zo zien we knap
uitgewerkte vloermotieven, fraaie dessins in het behang en wonderlijke
schakeringen in de avondlucht bij het paleis. In een dergelijk sober
kleurenpalet zijn de teder roze jurk van Pompelien en de vrolijke rood-roze
appelwangen van de mensen extra sprankelende en opvallende details.
De meest bevreemdende en tegelijkertijd ook de meest fascinerende
illustratie is die waar de prinsessen samen naar de wolken kijken. Ze lijken
met potlood op grijs papier getekend te zijn en daarna uitgeknipt en tegen de
zwarte achtergrond geplakt. Grijsachtige wolken in allerlei vormen zweven door
de zwarte lucht met grijze maan. Over de hele illustratie lijkt een flinterdunne
sluier van tule te liggen, waarin een zweem van roze zichtbaar is. Chielens
creëert een eigenzinnige wereld tussen dromen en waken en sluit daarbij mooi
aan bij de sprookjessfeer die het verhaal wil oproepen.
Wielsbeke : De Eenhoorn 2017, [36] p. : ill. ISBN 9789462912076
deze pagina printen of opslaan