De jaarlijkse wedstrijd Wildlife Photographer of the
Year heeft de voorbije decennia een wereldreputatie uitgebouwd. Met 48.000
foto’s uit een kleine honderd landen blijft deze competitie het meest
gerespecteerde forum voor artistieke natuurfotografie. Het beste materiaal
wordt over de hele wereld getoond aan een miljoenenpubliek, wat maakt dat in
sommige gevallen de strijd voor het behoud van bepaalde biotopen of soorten met
meer kracht en succes gevoerd kan worden. De archieven van de wedstrijd krijgen
zo een educatieve functie om mensen wereldwijd te confronteren met de pracht,
verscheidenheid en kwetsbaarheid van het leven op aarde.
Hoewel er jaarlijks
slechts één fotograaf de Wildlife Photographer of the Year Award kan winnen,
zijn er meerdere categorieën waarbinnen een winnaar, runner-up en een aantal
eervolle vermeldingen gekozen worden. Uit de categoriewinnaars wordt de
overkoepelende winnaar gekozen. De verscheidenheid van het fotomateriaal vinden
we terug in de verschillende categorieën van de fotowedstrijd: dieren in hun
biotoop, gedrag bij zoogdieren, vogels en andere dieren, de onderwaterwereld,
dierenportretten, natuur in stad en tuin, ode aan de planten, creatieve visies
van de natuur, ongetemde locaties, natuur in zwart-wit.
Daarnaast zijn er nog
een paar speciale categorieën als de Eric Hosking Award, de Wildlife
Photojournalist of the Year Award en de Gerald Durrell Award, die zich
respectievelijk op het werk van aankomend talent (18 tot 26 jaar), een
fotojournalistieke fotoreeks, en het vastleggen van bedreigde diersoorten
toespitsen. Aangevuld met de Junior Awards (tot 17 jaar) waaruit de Young
Wildlife Photographer of the Year gekozen wordt, krijgen we een grote
verscheidenheid aan fotografische pareltjes die nu voor de 22ste keer in de
portfolio Wildlife Photographer of the Year gebundeld worden. Deze uitgave is ontegensprekelijk een aanrader om een
idee te krijgen van wat het afgelopen jaar wereldwijd aan natuurfotografie
heeft opgeleverd.
De grote winnaar van deze editie is de Canadese fotograaf
Paul Nicklen. Met drie foto’s van keizerpinguïns domineerde hij de categorieën
‘vogelgedrag’ en ‘onderwaterwereld’. Bovendien kreeg hij een eervolle
vermelding in de categorie ‘dieren in hun biotoop’ met de foto van een spirit
bear (witte zwarte beer) in de Great Bear Rain Forest (Canada).
Zijn indrukwekkende
beeld van een troep naar het wateroppervlak opschietende
keizerpinguïns kaapte de overkoepelende Wildlife Photographer of the Year Award
weg. Om uit het bereik van zeeluipaarden te blijven schieten de pinguïns vanuit
de zeediepte naar omhoog om met een grote sprong meters ver op het ijs te
landen. Door onderweg de lucht tussen hun veren als een stroom
belletjes in het water achter te laten, weten ze grotere snelheden te bereiken
(zie beneden). Eens op het land, na enkele weken vissen, wandelen ze grote
afstanden om hun jong in een afgelegen broedkolonie te voeden.
De Amerikaan Steve Winter die in 2008 de hoofdprijs
wegkaapte met foto’s van sneeuwluipaarden, scoort nu in de speciale bekroning
voor fotojournalistiek met een bijdrage over de bedreigde Indische tijger en de
inspanningen voor het behoud van de soort en zijn habitat. De bekroonde foto
voor het meest bedreigde dier (Gerald Durrell Award for Endangered Species)
ging naar de Zuid-Afrikaan Kim Wolhuter voor een foto van een eenzame, jonge
Afrikaanse wilde hond op een stuk uitgedroogde aarde vol barsten (‘Dog Days’).
De Eric Hosking Award voor aankomend talent gaat niet meer naar viervoudig
winnaar Bence Maté. Afwachten of de nieuwe laureaat, de Rus Vladimir Medvedev,
met een indrukwekkende fotoreeks van de Canadese natuur rond Banff National
Park, ook zo’n recordbreker is.
De klimaatverandering (sowieso
een hot item voor natuurfotografie) blijft wegen op de
fotografiewedstrijd met een aantal foto’s van ijsberen. Met sprekende titels
als ‘Living on thin ice’ en ‘Ice matters’ palmden respectievelijk Ole Jørgen
Liodden en Anna Henley de categorieën ‘dieren in hun
biotoop’ en ‘de wereld in onze handen’ in. Een genomineerd beeld van een jonge
ijsbeer die achterstevoren een steile klif afdaalt om vogelnesten te roven
(Jenny E Ross: ‘Perilous pickings’) werpt een minder vertrouwd beeld op de bij
momenten desperate zoektocht naar eten.
Wildlife Photographer of
the Year : Portfolio 22, Natural History Museum
London, 2012, 160 p., ill. ISBN 9780565093174
deze pagina printen of opslaan