9+ - De jonge Nederlandse schrijver Simon van der Geest heeft
met zijn eerste twee kinderboeken hoge verwachtingen geschapen. Met Geel
gras schreef hij een meer dan verdienstelijk debuut over een jong meisje
dat door haar ouders 'vergeten' wordt op een camping. De opvolger, Dissus,
was een berijmde, gemoderniseerde hervertelling van de Odysseus en
leverde de auteur meteen een Gouden Griffel op. Een belofte dus, maar kan Van
der Geest met zijn derde kinderboek die hoge verwachtingen ook bestendigen?
In
tegenstelling tot zijn vorige twee boeken speelt Spinder zich op slechts
één locatie af: een huis, dat is omgetoverd tot oorlogszone. Hidde wordt door
zijn broer Jeppe steevast Spinder genoemd: hij is een wat allenige
jongen, die van de kelder van een tuinschuur zijn toevluchtsoord heeft gemaakt.
Daar verzamelt en verzorgt hij allerlei insecten. Het boek is opgebouwd als
Hiddes dagboek, zijn noodkreet liever, want broer Jeppe heeft Hidde de oorlog
verklaard. De insecten in de kelder moeten plaatsmaken voor het drumstel van
Jeppe, ook al heeft die de kelder ooit om een geheime reden aan zijn broer
toevertrouwd. Al snel vermoed je dat dat geheim iets te maken heeft met een
derde broer, Ward, die enkele jaren voor het begin van het verhaal gestorven
is. Hidde en Jeppe zijn vastberaden hun gelijk te halen en schrikken er niet
voor terug om daarbij extreme daden te stellen. Tijdens hun strijd sneuvelen er
ettelijke insecten, en bijna loopt de oorlog ook voor henzelf fataal af.
Met zijn eerste
twee titels heeft Simon van der Geest veel lef getoond, en ook hier durft hij
ver te gaan in het schetsen van de vijandigheden van de broers, en vooral de
afwezigheid van de moeder. Zij lijdt onder een depressie en leeft volledig
afgesloten van haar twee levende kinderen; van het bestaan van de kelder weet
ze blijkbaar niet eens af. Vrijwel elk moment waarop de moeder in beeld komt is
pijnlijk en die momenten zijn dan ook erg zelden. Stilistisch wordt het verhaal
bepaald door de dagboekstijl van Hidde, die naast het gevecht met zijn broer
ook graag over zijn dieren vertelt en er tekeningen van maakt.
Wie Nimf van Marleen Nelen heeft gelezen, zal
regelmatig het gevoel van een déjà-vu krijgen. Ook Hidde vergelijkt de
gebeurtenissen uit zijn leven graag met het gedrag van insecten, en ook hij
neemt allerlei weetjes op in zijn dagboekrelaas. Af en toe wordt het verhaal
onderbroken door teksten in drukletters van de hand van Jeppe, die het schrift
van Hidde een paar keer te pakken krijgt. Zo krijgt de lezer de haat van de
broer uit eerste hand te zien. Het vormt een krachtige afwisseling met het
bedachtzame relaas van Hidde.
Hoewel er in dit boek heel wat gebeurt, draait het hele
verhaal rond hetzelfde conflict en rond dezelfde plaats. Daardoor mist het
regelmatig vaart. De andere spelers die in het verhaal gebracht worden, leiden
tot nieuwe spanningen tussen de broers — zo dingen ze beide naar de hand van
hetzelfde meisje en hebben ze allebei een pik op de nieuwe overbuurjongen —
maar voor een echte ontwikkeling moet je wachten tot de laatste bladzijden. De
finale van dit boek is gedurfd en legt enkele mooie parallellen bloot waarvoor
je eerder weinig aanknopingspunten kreeg. Zo wordt Hidde lange tijd in de
kelder opgesloten en komt hij tot het besef dat hij zijn insecten ook nodeloos
gevangen heeft gehouden. Waarom heeft hij ze niet gewoon geobserveerd in de
vrije natuur? Misschien had Hidde de kelder nodig om met de dood van Ward in
het reine te komen: die blijkt daar gestorven te zijn.
De finale is ook zeer gewelddadig. Op het moment dat Hidde
zijn broer Jeppe denkt gedood hebben ziet hij bovendien in dat hij niet alleen
een slachtoffer is, zoals hij het hele boek lang graag lijkt te geloven. Hij
durft eindelijk verantwoordelijkheid te nemen en probeert vanaf dan een echte
broer te zijn voor Jeppe en niet alleen in het defensief te gaan. Aan deze
interessante en spannend geschreven climax gaan echter vele tragere bladzijden
vooraf, waar Van der Geest wat te veel rond de pot draait zonder dat het zijn
verhaal iets oplevert. Een belofte blijft deze jonge schrijver echter zeker, en
zijn durf heeft hij andermaal met verve getoond.
Simon van der Geest: Spinder,
Querido, Amsterdam 2016, 231 p. : ill. ISBN 9789045112800. Distributie L&M
Books
deze pagina printen of opslaan