Dromers is de titel van de prachtige samenwerking
waarmee fotografe en filmmaakster Charlotte Dumas en bekroond auteur Bibi Dumon
Tak verrassen. Verrassen, want ook al kennen we Dumon Tak al als een literaire
koorddanser die, met bijna steeds dieren als gemeenschappelijke deler, alle
stijlen feilloos beheerst: het prentenboek, de poëzie, de literaire
non-fictie..., bij mijn weten is fotografie een nieuw element waardoor ze zich
laat inspireren om hier een mix van alle voorgaande genoemde genres te
presenteren. En wat voor een mix!
Maar bovenal, in de
eerste plaats is dit boek een knappe selectie foto’s van Charlotte Dumas waarop
honden, wolven, tijgers, een ijsbeer en paarden te zien zijn, vaak met
toegeknepen of gesloten ogen, een nogal afwezige blik, languit liggend of in een
aan de slaap overgeleverde kronkelhouding. Het zijn geen illustratieve beelden,
maar foto’s of reeksen die op zichzelf kunnen staan en in de eerste plaats
emoties oproepen. Er spreekt vaak mededogen uit, begrip, ontzag of simpelweg
liefde. Een en al naturel lijkt het, al zien enkele wakkere geportretteerden er
zich heel bewust uit van de aanwezigheid van de fotografe.
Deze foto’s spreken onze intuïtie over hun karakters aan.
De straathond tegen de muur of in een kuil zand. De reddingshond met de wijze
blik Orion, die na de aanslagen op 11 september in New York naar overlevenden
zocht in het puin -- achterin staat bij elke foto wat uitleg, die nieuwsgierig
maakt om meer werk van de artieste te ontdekken. Wat een kunst heeft Dumas hier
voortgebracht. Haar naam staat dan ook terecht het prominentst op de cover. Het
is duidelijk dat Dumas en Dumon Tak beide dierenliefhebbers zijn die één
hartslag delen.
De bijzondere
manier waarop de fotografe de ‘dromers’ vangt en in het oog laat springen,
wordt aangescherpt door de poëtische tekst en de confronterende vragen die
Dumon Tak oproept. Haar toon is beschouwend-filosofisch en toegankelijk voor
een jong publiek, en misschien gaandeweg nog suggestiever en mysterieuzer dan
in eerder werk.
Het boek
steekt van wal met de close-up van een hondengelaat, waarbij staat:
‘Waarvan droomt de hond
als hij slaapt in de
zon?
Waarvan droomt hij
in zijn huisje van karton?’
Ze roept de
typische activiteiten op die we aan honden als huisdier toeschrijven: ‘Droomt
hij van rennen, / van blaffen en spelen?’ Gaandeweg trekt de tekst verder weg
van het vertrouwde en ontstaat er een onderscheid tussen het tamme en het wilde
dier dat we denken te kennen. Maar kennen we ze wel echt? Droomt een dier ‘van
handen die hem strelen? / Van zoeken naar eten / en het daarna vinden / op een
plek waar hij nog nooit / heeft gezocht’? Bij de foto van een wolf: ‘Over een
baasje dat thuiskomt met een bot?’
Het boek, dat
je als een lang gedicht in verschillende delen kan lezen en dat ook een slot
krijgt dat heel goed past in de dromerige sfeer, schommelt zoals bijna altijd
in Dumons Tak werk tussen herkenbaarheid en vreemdheid ten opzichte van de
dieren. De lezer herkent het gedrag van het dier, stelt gelijkenissen vast met
de mens, maar Dumon Tak laat zoals altijd ruimte voor twijfel. Want wat weten
we echt over deze dieren? Dumon Tak
daagt de lezer uit:
‘Waarvan droomt hij als hij
slaapt? [...] Dromen dieren zoals wij?
Denken ze dat dromen echt
zijn
of verzonnen?
Wat denk jij?’
Het resultaat is een ontzettend invoelbaar boek met veel ruimte voor de
lezer om lege plekken in te vullen. De foto’s in combinatie met de tekst eisen
onze aandacht op, onze inleving en verwondering. De liefde spat ervan af. We
zien dieren op hun kwetsbaarst, als ze slapen of afgeleid lijken. En bij
uitbreiding geeft het boek ook te denken over de mens. Hoe goed kennen we
elkaar? Wat gaat er om in een kind, een mens die op straat leeft, in
gevangenschap of die aan zichzelf is overgeleverd? Het zijn vragen die dit boek
opwerpt, zonder ze als dusdanig te beantwoorden.
Charlotte Dumas heeft de
jeugdliteratuur hier een unieke dierenfotocollectie geschonken. En ik blijf
erbij. niemand kan je zo voor dieren beroeren als Bibi Dumon Tak.
Charlotte Dumas, Bibi Dumon Tak:
Dromers, Querido, Amsterdam 2019, 56 p. : ill. ISBN 9789045124094. Distributie
Standaard Uitgeverij
deze pagina printen of opslaan