13+ - Als vuur verscheen
ongeveer tegelijk met de interviewbundel Gloei die een
soort aftrap was van de Querido-Glow-reeks. Daarin zul je boeken vinden van
Nederlandse en buitenlandse schrijvers waarin ‘ook jongeren die zich
identificeren als queer zich kunnen herkennen’. Hoeveel varianten queer (alles
wat niet valt onder 100% heteroseksueel) er zijn, valt mooi te zien aan Gloei.
Het origineel
van Als vuur verscheen in 2015, maar kreeg nu voor deze reeks een
vertaling. Na het bombardement aan queervariaties, beschreven in Gloei
en te vinden op social media, doet de lesbische relatie die in dit boek
beschreven wordt bijna gewoontjes aan. Evengoed zal het voor met hun gender
worstelende jonge tieners een boek vol herkenning en troost zijn, en een, vooral
voor meisjes, vlot weglezend verhaal van een zomerliefde.
Anna en Lou (Louise), 15 jaar
oud, zitten op dezelfde veerboot naar hun Zweedse vakantie-eiland. Anna is
eigenaar van een krakkemikkige maar gezellige vakantiehuisje en gaat al haar
hele leven daar naartoe. De laatste jaren samen met haar vader. Lou gaat voor
het eerst. Haar puissant rijke ouders hebben hun superluxe vakantiehuis kort
geleden gekocht, ze hebben er ook al een in Spanje. In tegenstelling tot Anna
ging Lou tegen haar zin mee, liever was ze met vriendinnen vertrokken naar een
mediterraan land, maar dat mocht niet van haar ouders.
Meteen al tijdens hun ontmoeting vertelt Anna dat ze op
meisjes valt, met haar kan Lou dus geen vriendinnenboom opzetten over jongens.
Het is duidelijk dat de meisjes zich sterk tot elkaar aangetrokken voelen. Ze
spreken af, zoenen en schrijven elkaar lieve briefjes. Hierdoor is het voor Lou
niet al te moeilijk de vriend van haar broer Peet, Erik, van zich af te houden.
Tot het moment dat Lou zich realiseert dat haar relatie met Anna wellicht
consequenties zal hebben voor haar toekomst. Ze begint wat te scharrelen met
Erik en verbreekt hardhandig, maar wel met pijn in haar hart, de relatie met
Anna. Weer in de stad komt ze daar op terug.
Het verhaal wordt verteld vanuit wisselend perspectief: het
ene hoofdstuk kijk je vanuit Anna, het andere vanuit Lou. Er is tegen het eind
ook een hoofdstukje met de titel ‘Lou en Anna’, dat hun beider ontregelde
leventje verbeeldt. De structuur is die van de flutroman. De twee aanstaande
geliefden ontmoeten elkaar, bekijken elkaar met minachting, raken toch
geïntrigeerd, krijgen wat, breken en komen gelukkig toch weer, gelouterd, bij
elkaar terug. Vette tegenstellingen worden ongegeneerd ingezet: arm (Anna’s
vader leeft van een uitkering) tegenover rijk, het pure natuurwezen (Anna)
tegenover het verwende rijkeluismeisje (Lou). Anna, met thuis trouwe
vriendschappen, heeft er dan ook geen moeite mee te vertellen dat ze op meisjes
valt. Lou, levend volgens de codes van haar milieu en social media, moet heel
wat overwinnen voor ze zover is. Anna en haar vader hebben het als
eenoudergezin redelijk goed, hoewel Anna moet zien om te gaan met zijn
overmatig drinken en hun armoede. Lou’s vader en moeder hebben voortdurend kleine
ruzies. Ook het glamourvriendje ontbreekt niet. De manier waarop Erik Lou na
haar breuk met Anna inpakt is wel apart (en geraffineerd). Weer minder
origineel is de manier waarop de homoseksuele vriend van Lou neergezet wordt:
zoals men dat ‘vroeger’ deed. Zo’n wat vrouwelijk, uitbundig, extravert type,
dat later wat in de mode wil gaan doen.
De jonge lezer zal het
waarschijnlijk een zorg zijn dat er veel onorigineels kleeft aan (het schema
van) het verhaal. Het is heel herkenbaar en beschrijft precies de moeilijk- en
mogelijkheden van een coming-out. In het slot zitten een paar erg mooie stukken
zelfreflectie. Vooral het pad dat Lou voor zichzelf ziet uitgestippeld, is
schrijnend helder, vol codes en uiterlijk vertoon. Ze weigert uiteindelijk daarvoor
te kiezen en besluit open kaart te spelen. Anna en Lou hebben in deze vakantie
een stevige stap gezet richting volwassenheid. Het happy end, logischerwijs een
tikje cliché, zorgt voor extra ondersteuning bij de zoektocht naar de
identiteit.
Sara
Lövestam: Als vuur, Querido glow, Amsterdam 2020, 246 p. ISBN 9789045124483. Vertaling
van Som eld door Femke Muller.
Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan