9+ - Het was
toentertijd een schitterend idee van uitgeverij Querido om Mance Post (1925-2013)
een selectie te laten maken van haar favoriete illustraties bij de verhalen van
Toon Tellegen. Die selectie heet Post voor iedereen en het boek
verscheen in 2007 ter gelegenheid van de toekenning van de eerste Max Velthuijs-prijs
voor haar oeuvre. Het is nu heruitgegeven en verscheen samen met Truska Basts
uitmuntende biografie Het souterrain van Mance Post.
Na het fijne tekenwerk voor de Madelief-boeken van Guus
Kuijer, begon Post voor Tellegen met linoleumsneden te werken en daarmee gaf ze
een opmerkelijke wending aan haar illustratiestijl. Tot dan toe stond zij bekend
om haar warme, zachte potloodtekeningen, maar in 1987 verraste zij met robuuste
prenten voor Toen niemand iets te doen had, de tweede dierenbundel van
Toon Tellegen (de eerste, Er ging geen dag voorbij, was op heel andere
wijze geïllustreerd door Jan Jutte).
Post slaagde erin een stug medium zo aan te wenden dat
dikke, minimale lijnen toch een grote emotionele zeggingskracht kregen. Mooi
was hoe ze met parallelle lijnen en patronen werkte. Een sterke prent is die
van de oude mammoet die zich uit de tijd voelde en gelaten onder een boom zit.
Terwijl het figuurtje van de mammoet een onpeilbare moeheid uitdrukt,
benadrukken de knoestige lijnen van de stam de ouderdom, maar brengt het
bladerdek, dat resoneert met de pels van de mammoet, niettemin een frisse noot.
In de
daaropvolgende bundels ontwikkelde Mance Post haar 'lino-stijl' in
verschillende richtingen, soms zelfs met andere materialen dan linosneden. Post
voor iedereen stelt ons in staat die evolutie in kort bestek te overschouwen
omdat zij uit elke bundel twee tot vijf verhalen selecteerde. Ondanks de
verschillen tussen de boeken blijft er een onmiskenbare eenheid dankzij de
krachtige lijnvoering en de sfeer van verwondering die in elke prent hangt. Het
is niet zo dat Mance Post de ultieme illustrator is van Tellegens
dierenverhalen -- Geerten Ten Bosch en Annemarie van Haeringen bijvoorbeeld
hebben ook fantastische prenten gemaakt, waarbij de eerste het uitzinnige van
de feestende dieren naar voren haalde en de tweede de emoties sterk in de verf
zette --, maar ze is wel degene die het best de verwondering van de dieren over
dingen en woorden vertolkte. Haar prenten tonen zowel de huiver als de
verrukking die in die verwondering vervat liggen.
Na 1987 volgden snel drie andere
boeken waarin Mance Post met kleur en compositie experimenteerde. Dat leverde
knappe, zij het soms onevenwichtige prenten op waarin de fysisch onmogelijke
situaties de vreemde kronkels van Tellegen reflecteerden. Bijzonder was Feest
op de maan (1990), een boek dat slechts één verhaal bevatte, en volledig
werd opgenomen in deze bundel. Post maakte er grote prenten voor in de vorm van
maanstanden. De dieren voeren er een opmerkelijke choreografie in lucht, licht
en kleur op. In Misschien waren zij nergens (1991) hield Post het
soberder en deed ze o.m. hele mooie dingen met grijswaarden, bijvoorbeeld. in
het verhaal over de sprinkhaan die oefent, en er ten slotte in slaagt zich niet
te verbazen over het barslechte weer dat hem overvalt.
Soberheid kenmerkt sindsdien de
illustratiestijl van Post. In de dierenvignetten voor de verzamelbundel Misschien
wisten zij alles keerde zij terug naar de zwart-witlino's, maar dan veel
krachtiger, gedetailleerder en trefzekerder. In Ze sliepen nog (2000)
combineerde ze gelijkaardige, maar grotere vignetten met bleekblauwe
achtergronden. Fantastisch is de prent van de olifant, berucht omwille van zijn
klimmen in en vallen uit bomen, die nu zelf in een boom verandert. Ook als boom
staat hij stijf van verlangen naar hogerop. De combinatie van sterke
positionering en uitgepuurd kleurgebruik diepte Post verder uit in Middenin
de nacht. Het is een van de beste dierenbundels van Tellegen, waarin
vreemde kwesties en waanbeelden de dieren bestoken wanneer ze de slaap niet
kunnen vinden. Ook Mance Post bereikte er de top van haar kunnen in, met
witgevulde, sierlijke contourlijnen, diepzwarte vlakken en een prachtig
nachtblauw dat het mysterie van de nacht treffend oproept. Voor dit werk
ontving zij in 2006 een Zilveren Penseel, opmerkelijk genoeg pas de eerste in
haar lange carrière. Geboren in 1925, was zij toen al 81 jaar oud!
Op haar lauweren
rustte ze echter niet. De twee daaropvolgende boeken laten alweer een evolutie
zien: ze combineert nu de linosneden met gekleurd vloeipapier. Geel-oranje in De
eenzaamheid van de egel, paars in De almacht van de boktor. Het zijn
voor Tellegens doen wat mindere dierenbundels, waarin de verwondering steeds
meer omslaat in vertwijfeling, en we iets te veel herhaling van bekende thema's
lezen. De fraaie prenten van Post (en de knappe vormgeving van Barbara van
Dongen Torman) maken er toch nog iets bijzonders van. Met haar witgevulde
lijnen heeft Post een sierlijke dynamiek weten te leggen in de stugge linosneden,
terwijl ze met de stroken gekleurd vloeipapier heel knappe accenten en
achtergronden aanbrengt.
Toon Tellegen, Mance Post: Post voor iedereen, Querido,
Amsterdam 2022, 93 p. : ill. ISBN 9789045128504. Distributie L&M
Books
deze pagina printen of opslaan