10+ - Alice Harman wil kinderen vooral stimuleren om alle
wonderlijke dingen in onze wereld te ontdekken en schreef al meer dan veertig
non-fictieboeken – de meeste echter niet in het Nederlands vertaald. Vooral Modern Art Explorer (2020), waarvoor ze
samenwerkte met het Centre Pompidou, kon rekenen op lovende kritieken. Dertig
kunstwerken uit dit museum passeren op een originele wijze de revue. In Mona Lisa en de anderen neemt Harman de
lezer mee op ontdekking doorheen het Louvre. Ze maakt een selectie van in
totaal tweeëndertig kunstwerken over een ruime tijdsperiode, zowel schilderijen
als beeldhouwwerken. Ook de gebouwen van het Louvre krijgen hier een plaats.
De
wereldberoemde Mona Lisa spreekt de lezer ter verwelkoming aan: ‘[…] maar soms
heb ik het gevoel dat ik alle aandacht trek -- en dat is helemaal niet mijn bedoeling!
[…] en ik weet dat aardig wat van mijn buren hier in het Louvre, of het Museé
du Louvre, zoals het in het Frans heet, zich eraan ergeren.’ Mona Lisa lijkt
met dit boek de scheefgetrokken situatie te willen rechtzetten. Ze wil een
aantal kunstwerken de kans bieden op hun beurt in de schijnwerpers te staan en hun
eigen verhaal aan de lezer te vertellen, maar natuurlijk niet voordat ze uitgebreid
dat van haarzelf verteld heeft.
Links zien we telkens een kleurenfoto van het werk. Daarbij
hoort een witte kader met daarin de naam van de kunstenaar, indien gekend, en
de periode waarin hij leefde. Dan de naam van het werk, het jaar of de periode
waarin het gemaakt werd en de gebruikte materialen. Ten slotte staan er in de
kader nog enkele biografische weetjes over de kunstenaar of interessante
weetjes over de periode waaruit het werk komt. Aan de rechterkant lezen we de
verhalen, zoals de kunstwerken ze ons vertellen. Door van de kunstwerken
levende personages te maken die zich rechtstreeks tot de lezer richten, slaagt
Harman er in de focus op het werk zelf te richten en mag de kunstenaar even
naar de achtergrond verschuiven.
Harman verstaat de
kunst om verhalen te schrijven die uitnodigen tot steeds verder lezen. Interessante
feiten en spitse humor weeft ze er vlotjes tussendoor. Het is bijvoorbeeld grappig
om te lezen hoe het bruidspaar uit De
bruiloft te Cana (Paolo Caliari) opgewonden met elkaar babbelt over de
voorname plaats die hun schilderij inneemt:
‘Je vindt de andere schilderijen
er misschien best klein uitzien, maar dat komt doordat wij zo GROOT zijn,
lieverd! Ons schilderij is hoger dan een gemiddeld huis van twee woonlagen. WIJ
zijn het grootste schilderij van het Louvre!’
Herkenbaar is de jaloezie die
soms komt bovendrijven. De vrouw uit Portret
van een dame (Leonardo Da Vinci) reageert
zuur op Mona Lisa’s succes, begrijpelijk ook als je dezelfde schepper hebt.
‘Oké, kan iemand mij vertellen WAT er nou zo bijzonder is aan Mona Lisa? […] krijgt
ze niet vooral die aandacht omdat ze al zo beroemd is?’ De schrijfster weet een
toon te vinden die aansluit bij de leefwereld van de kinderen. Zo vinden we
regelmatig woorden terug als ‘spoileralert’, ‘yep’ en ‘cool’.
De vragen die de kunstwerken tussendoor aan hun publiek
stellen, werken inspirerend. De armloze Venus
van Milo vraagt bijvoorbeeld: ‘Wat denk jij dat mijn armen deden?’ Een
motiverende uitnodiging om dit kunstwerk nog nauwkeuriger te bekijken en over
de betekenis ervan na te denken. Sommige verhalen bevatten ook prachtige
snippers filosofie, haast poëzie, over de diepere betekenis van het leven. Een
mooi voorbeeld hiervan is Zomer
(Giuseppe Arcimboldo). Dit schilderij van een gezicht, gemaakt uit diverse
zomerse groenten en fruit, voelt haarfijn aan hoe het in elkaar zit:
‘Mensen groeien en
bloeien en verouderen en keren uiteindelijk weer terug naar de aarde, net als
alle andere levende wezens.’
Harman neemt ook wat meer schoolse uitleg in haar verhalen
op. De uitleg van een aantal schildertechnieken, bijvoorbeeld sfumato, en de
clair-obscur techniek, valt heel vanzelfsprekend op zijn plaats, evenals de
toelichting van kunststijlen zoals barok en rococo.
De typerende fijne zwarte
lijntekeningen van Quentin Blake tussen de verhalen laten de humor erin extra
sprankelen. Boven het verhaal van De
Vrijheid leidt het volk (Eugène Delacroix) zien we een meisje en een kleine
jongen trots rondstappen, terwijl het meisje een bord met daarop ‘nooit meer
huiswerk’ in de lucht steekt.
In de tekst wordt de
lezer soms gevraagd extra aandacht te besteden aan details die niet altijd even
duidelijk zichtbaar zijn. Zo vraagt het in De
baadster van Valpinçon (Jean-Auguste-Dominique Ingres) wel wat inspanning
om in de kleine beige cirkel vlak boven de vloer een gouden leeuwenkop te zien
die dienst doet als kraantje. En de tijdslijn aan het einde van het boek is te
zeer overladen met historische periodes, kunststromingen en kunststijlen door
elkaar om nog een overzichtelijke samenvatting te kunnen bieden. In dat opzicht
was het waarschijnlijk ook beter geweest de kunstwerken in het boek chronologisch
te rangschikken, zodat het veranderende ideeëngoed over het scheppen van kunst
mooier tot zijn recht kwam. Nu staan de werken kriskras in de tijd door elkaar.
Maar desondanks
is dit boek een wonderlijke, sterke mix van duidelijke , toegankelijke
informatie en intrigerende verhalen vol fijnzinnige humor, die de
nieuwsgierigheid naar kunst ongetwijfeld zal prikkelen.
Alice Harman, Quentin Blake:
Mona Lisa en de anderen, Lemniscaat, Rotterdam 2023, 96 p. : ill. ISBN
9789047715795. Vertaling van Mona Lisa and the Others door Sandra C. Hessels
deze pagina printen of opslaan