13+ - Over
Ada (1188-na 1234), de jongste dochter van graaf Dirk VII van Holland en Aleid
van Kleef, is vooral bekend dat zij na de dood van haar vader vier jaar gevangen
heeft gezeten, omdat haar aanspraak op de grafelijke titel door haar oom
betwist werd. Imme Dros verwerkte dit gegeven in haar historische roman Ada.
Gevangen op twee eilanden.
Ada is de jongste van de drie dochters van graaf Dirk VII
van Holland die geregeld ten strijde moet trekken om zijn grondgebied te
verdedigen. Samen met haar zussen krijgt zij lees- en schrijfles van pater
Gregorius, met wie ze het goed kan vinden. Haar moeder is ambitieus: zij bestiert
niet alleen het huishouden met ijzeren hand, maar weet ook te bewerkstelligen
dat vrouwen de titel ‘gravin van Holland’ mogen dragen, waardoor zij de
staatszaken kan behartigen als haar man afwezig is. Toch beseft zij dat het
lastig zal worden om het graafschap voor Ada – die na de dood van haar beide
zussen de enige erfgename is – te behouden.
Als Dirk in 1203 op sterven
ligt, arrangeert Aleid een huwelijk tussen Ada en de achttien jaar oudere graaf
Lodewijk II van Loon, opdat Dirks broer Willem geen aanspraak op het graafschap
kan maken. Voor Ada komt hiermee een einde aan haar lessen bij pater Gregorius,
want ‘Een gehuwde dame neemt geen les in een klooster’. Bij het afscheid geeft
pater Gregorius haar een onbedrukt gebedenboek waarin zij haar gedachten en
avonturen op kan schrijven.
Het overhaaste huwelijk heeft echter niet kunnen verhinderen
dat Willem zich na de dood van Dirk uitroept tot graaf. Om te voorkomen dat Ada
hem van de macht over het graafschap berooft, ontvoert hij zijn nichtje als zij
op weg is naar de Abdij van Egmond om voor haar vaders zielenheil te bidden.
Ada wordt naar het eiland Texel gebracht waar zij in het huis van de baljuw
gevangen wordt gehouden. Nu haar moeder niet meer in de buurt is, durft zij
haar belangstelling voor het leven van anderen te tonen. Zij stelt vragen en
bouwt een goede band op met de eilandbewoners.
Texel is echter niet het einddoel van haar reis. Als de
wind uit het oosten waait, moet Ada zich weer inschepen. Samen met een gevolg
dat zij volledig vertrouwt, gaat ze scheep naar Engeland. Als gevangene van
Willem krijgt zij ‘huisarrest’ op een landgoed van de Engelse koning, waar ook
Eleonora van Aquitanië gevangen gezeten zou hebben. In de omliggende heuvels
ervaart zij voor het eerst de vrijheid om te doen wat ze zelf wil. Na ruim vier
jaar komt hier echter een einde aan: Ada vormt geen gevaar meer voor Willem die
de successieoorlog om het graafschap gewonnen heeft. De avond voor haar vertrek
uit Engeland begraaft zij het gebedenboek waarin zij tijdens haar ballingschap
haar gedachten opgeschreven heeft. Ze heeft het niet nodig als herinnering:
‘Wat ik hier heb beleefd en gedacht kan ik toch nooit meer
vergeten, dat staat in mijn hersens gegrift, in mijn hart gebrand.’
‘Een fraai
gestileerde omslag zorgt ervoor dat een boek opvalt, waardoor het eerder ter
hand genomen zal worden,’ schreef ik in een eerdere recensie. Dit geldt zeker
voor Ada: gevangen op twee eilanden, de in juni verschenen jeugdroman van Imme Dros en Harrie Geelen.
De illustratie op de cover doet denken aan de verluchtingen in middeleeuwse
gebedenboeken, wat dit relatief dunne boek een luxueuze uitstraling geeft. Ook
de schutbladen en de pagina’s met genealogische informatie zouden in een
incunabel niet misstaan.
Aan
de vormgeving van dit ‘juweeltje’ is sowieso veel aandacht besteed. De
bladspiegel is overzichtelijk met veel witruimte. De tekst is gezet in een
klassieke schreefletter. De dagboekaantekeningen van Ada die de hoofdtekst
onderbreken, worden duidelijk gemarkeerd. De alinea’s beginnen met de woorden
‘ik schreef/ik dacht:’ en zijn cursief weergegeven in een afwijkende kleur. De
illustraties zijn in de buurt van de tekst die zij verduidelijken, geplaatst.
Kleinere illustraties zijn op de tekstpagina zelf opgenomen, grotere
illustraties op de pagina ernaast.
Net als bij eerdere projecten van dit veelvuldig gelauwerde
schrijversechtpaar sluiten de collages van middeleeuwse miniaturen die Harrie
Geelen maakte, naadloos aan bij het historische verhaal dat Imme Dros schreef. Door
gebruik te maken van bestaande miniaturen wordt een authentiek beeld gegeven
van de wereld waarin Ada leefde. Details uit het verhaal komen zo voor de
hedendaagse lezer tot leven. Ook de schrijfster heeft het de
eenentwintigste-eeuwse lezer gemakkelijker gemaakt om zich in te leven in Ada’s
wereld door te kiezen voor een ik-vertelperspectief. De emoties van de
middeleeuwse gravin zullen namelijk ook voor de beoogde doelgroep herkenbaar
zijn.
Het
taalgebruik is afgestemd op jongeren vanaf ongeveer dertien jaar: er worden geen
lastige woorden gebruikt. Toch zal het verhaal vooral volwassen lezers met interesse
voor geschiedenis en kennis van dertiende-eeuwse politieke verhoudingen aanspreken.
Imme Dros,
Harrie Geelen: Ada: gevangen op twee eilanden, Querido, Amsterdam, 2024, 77 p.
: ill. ISBN 9789045130408. Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan