10+ - Henry Lloyd besliste om Juniper, de eigenwijze,
pratende eenhoorn uit zijn trilogie over de middeleeuwse wereld in en rondom
het magische Doolwoud zijn eigen verhaal te geven. We treffen de eenhoorn
misnoegd aan in het Doolwoud. Hij beschouwt zichzelf als een groot zanger, maar
zijn vrienden slaan op de vlucht als ze hem horen zingen. Verongelijkt stort
Juniper zich door de ingang van een doolhof, op zoek naar ‘gebieden waar alles
anders is’. Via een wormgat komt hij terecht in het hedendaagse Duitsland, waar
hij meteen de nodige opschudding veroorzaakt. Onze maatschappij is immers niet
klaar voor een dergelijk onverklaarbaar wonder.
De eerste beelden en filmpjes
van hem gaan onmiddellijk viraal en er wordt druk gespeculeerd of die eenhoorn
nu vals of echt is. De mensen lijken niet goed te weten wat ze met hem moeten
beginnen. Eerst wordt hij opgesloten in een dierenpark, waaruit hij bevrijd
wordt door leden van de verboden actiegroep Gevoel Voor Dieren (GVD). Daarna
wordt hij gevraagd voor een interview op de nationale tv. Je wordt regelmatig
getrakteerd op Junipers typische, heerlijk gevatte antwoorden. Wanneer iemand
van de pers hem vraagt of hij kan bewijzen dat hij een eenhoorn is, antwoordt
Juniper droog: ‘Kun jij bewijzen dat je een mens bent?’
Juniper wordt uitgenodigd op het
landgoed van de popster Gaia Wing, die hem op tv heeft horen zingen en stiekem
hoopt haar carrière een boost te geven door met hem een duo te vormen. Vanaf
dat ogenblik mindert de vaart in het verhaal en blijft het wat te gezapig kabbelen
rond de exponentieel stijgende populariteit van Juniper. Lloyd laat hier de
tegengestelde karakters van Juniper en Gaia wel prachtig uit de verf komen.
Junipers
grootste droom is een gewaardeerd zanger zijn. Hij geniet ervan om op een
gelijkwaardig niveau met mensen te communiceren en geeft blijk van een grote
authenticiteit. Dat leidt soms tot grappige situaties. Zo is er de scène waar
Juniper het van beveiligingsagent Rudolf gedaan krijgt dat hij zijn jasje en
zonnebril mag passen. Tegelijkertijd straalt dat moment ook iets liefs uit.
Maar vaker haalt hij zich de woede van Gaia op de hals, bijvoorbeeld wanneer
hij rustig aan de paparazzi verklapt dat Gaia, die gezien wordt als
voorvechtster van het klimaat en dierenrechten, eigenlijk doodsbang is voor
vogels. Juniper beseft steeds duidelijker dat in deze wereld van roem, waar hij
oorspronkelijk zo naar verlangde, eerlijkheid niet geapprecieerd wordt. Hij
begint zijn echte vrienden uit het Doolwoud te missen en voelt zich langzaamaan
gevangen op Gaia’s landgoed.
Daartegenover staat Gaia die de hele dag door bezig is het
beeld dat ze de buitenwereld wil tonen van zichzelf verder te perfectioneren.
Ze heeft een erg labiele persoonlijkheid. Voortdurend schommelt ze tussen een
kleffe, onecht aanvoelende vriendschap met Juniper en buitensporige
woedeuitbarstingen omdat hij haar zorgvuldig opgebouwde façade regelmatig,
ongewild, doorprikt. Opvallend is hoe vlak Henry Lloyd Gaia’s karakter houdt, net
zoals dat van haar manager en haar agent. Zij worden opgevoerd als een soort
komische hulpjes om Gaia’s schijnwereld veilig te stutten. Dat voelt vaak
kunstmatig en een tikkeltje leeg aan, maar net hierdoor komt Lloyds aanklacht
tegen die troosteloze nepwereld waarin wij met behulp van allerlei schermen
steeds makkelijker kunnen verblijven, behoorlijk hard binnen.
De helden van GVD schieten
nogmaals te hulp, ditmaal bijgestaan door de tweehoofdige, altijd met zichzelf
kibbelende dwerg Mono, om Juniper uit de klauwen van Gaia te redden.
Uiteindelijk slagen Juniper en Mono erin om de ingang van het doolhof terug te
vinden en weer thuis te komen in het Doolwoud. En net wanneer je denkt dat dit
einde misschien wat al te suikerzoet is, geeft Lloyd het een prachtige
filosofische twist. De aandachtige lezer zal immers ontdekken dat Juniper
precies in de openingsscène van het boek is terechtgekomen. Zijn avontuur in de
mensenwereld vormde een soort magische tijdlus. Met het voordeel van de nodige
voorkennis krijgt hij nu die tweede kans waar we soms allemaal naar verlangen.
Henry Lloyd,
Mark Janssen: Juniper, de zingende eenhoorn, Querido, Amsterdam 2023, 304 p. :
ill. ISBN 9789045128832. Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan