Vanaf negen jaar

JEUGDBOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

Pim Lammers, Sophie Puim (ill.): Wegloopdagen

door Henk van Viegen

9+ - Luca is net z’n beste vriend Rayan kwijt. Diens ouders gingen scheiden, waardoor hij erg ver weg is gaan wonen. Nu dreigen Luca’s ouders, twee papa’s, ook uit elkaar te gaan. Ze lopen zich aan elkaar te ergeren en Luca hoort ze ruzie maken. Hij ziet maar één oplossing: weglopen. Hij hoopt dat ze daardoor stoppen met scheiden (zoals hij het formuleert).  

Lorenzo, zijn veertienjarige broer, wil niet mee, die vindt het maar een sukkelachtige en zinloze actie. Luca hangt dan maar een briefje op bij de supermarkt. Gezocht: een niet bange en avontuurlijke beste vriend tussen de acht en de tien jaar. Die meldt zich na een aantal dagen, Imane, een pittige, stoere meid die hij al eens bij de super had gezien. Imane is vooral bezig antireclame te maken voor de verkoop van het huis in het bos van haar opa (door bijvoorbeeld, tot verdriet van haar moeder, een 0 achter de verkoopprijs op het prikbord van de super te zetten). Ook zij is bezig met een wegloopactie: haar opa uit het verzorgingshuis wegsmokkelen zodat hij kan genieten van dat boshuis. Daar heeft ze hulp bij nodig.
 
Imane is enig kind, ze woont bij haar moeder, die veel aan het werk is. Haar vader herinnert ze zich niet. Die is op een dag weggegaan, ze was toen nog maar één jaar. Ze is al wat verder in haar ontwikkeling en zelfstandiger dan Luca, een sterk en initiatiefrijk meisje zoals je in aardig wat jeugdromans tegenkomt. Luca groeit door haar, en ook door de ontwikkelingen op beide fronten.
 
Vrij bekend van motieven en opzet dus, met de impact van echtscheiding en opa/oma in een verzorgingshuis. Heel spectaculair is het verhaal ook niet. Het weghalen van opa blijkt een fluitje van een cent: Imane jat een pasje uit de zak van een enigszins onsympathieke hogere medewerker (zo’n type dat je vaker tegenkomt in dit soort instellingen). Daarna krijgen ze zonder dat ze dat weten hulp van binnenuit, van de megasympathieke verzorger Mano. Er is het bekende net niet gepakt worden, de terugkeer naar de bezorgde ouders, het inzicht en het volbloed happy end. De scheiding is onvermijdelijk, maar zal in alle redelijkheid gaan verlopen. Luca’s papa’s gaan zeer waarschijnlijk niet ver uit elkaar wonen. Het vinden van een beste vriend is goed gelukt. Beide helden stralen op de laatste pagina.
 
Er is een duidelijke moraal: sommige dingen gebeuren nu eenmaal, maar kinderen moeten zich veilig en prettig blijven voelen. Soms kun je dat, vooral dankzij je vriend(en) een beetje sturen, vriendschap is een belangrijk motief. Die wordt wel wat kinderlijk voorgesteld, met de nadruk op ’beste vriend’.
 
Dit is de eerste keer dat Lammers een lang verhaal voor wat oudere kinderen schrijft. Het is eenvoudiger en vlakker van taal dan die van zijn poëzie en prentenboeken. Dit langere-baanwerk leest lekker, maar het is slechts hier en daar kleurrijk, en vaker puur gericht op een realistische weergave, een heldere moraal en gemakkelijke herkenning van de problemen en de reacties daarop. Lammers is bovendien met enige regelmaat te expliciet, waardoor de lezer niet echt de kans krijgt actief te lezen.
 
Het boek doet daarmee enigszins ouderwets aan, zij het dat voor veel lezers wel nieuw zal zijn dat het hier een scheidingsverhaal betreft rond twee papa’s. Lammers laat zien dat dat precies dezelfde ellende oplevert. Dat past natuurlijk helemaal in zijn straatje als ambassadeur van aandacht en respect voor diversiteit in gezinsvormen en gender. Let hierbij ook op de namen: Luca en Mano kunnen gebruikt worden voor jongens én meisjes. Imane is een meisjesnaam. Alle drie de namen hebben overigens een opvallende en positieve betekenis, respectievelijk ‘licht’, God zij met ons’ en ‘geloof, vertrouwen’.  
 
De makers kozen voor tekeningen in zwartwit. Alle uitbundige kleuren van de cover zijn opvallend weg als je bij de titelpagina bent, waar de omslagtekening herhaald wordt. Sophie Pluim begeleidt in het algemeen het realisme van de tekst. Zo tekent ze papa Mike als een vrij strakke man, de managementadviseur. Papa Sam is de creatieveling, die zich gedraagt als kunstenaar en een baard en een kek staartje krijgt. Er zitten wat bladvullinkjes in (een vogel, de ingrediënten voor wentelteefjes, een eekhoorn), maar ook enkele (wel goeie) portretten. Pluim tekent Imane pas als ze een afspraak heeft met Luca. Na een tekening over twee pagina’s waarop je Luca enigszins bescheten op een steen ziet zitten, bijna verloren tussen de bomen, toont ze haar een pagina later krachtig, zelfbewust en actiebereid. Alleen Mano wordt een beetje opgeblazen tot een hollywoodheld: zijn liefde voor de ouderen en zijn nooit inzakkende humeur bezorgen hem eeuwig vrolijke ogen en een bevroren tandpastasmile. De vrouw die hij liefdevol voortduwt, heeft een gezicht dat alleen maar uit vouwen bestaat. De groei van Luca is goed te volgen. Ziet hij er op de eerste prenten steeds tamelijk bezorgd uit, op het eind straalt hij. Kortom: wat je leest, zie je. Dat is in orde natuurlijk, maar niet echt spannend.
 
Een vriendelijk, helder verhaal, dat wel te veel gebaande paden volgt.
 
Pim Lammers, Sophie Pluim: Wegloopdagen, Querido, Amsterdam 2024, 224 p. : ill. ISBN 97890130576. Distributie L&M Books

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

De laatste dag van de veerman

Frode Grytten

Grenskolonialisme

Albina Fetahaj

Het paradijs van slapen, of Iemand die met bloemen fietst

Joost Oomen

Nachtvrouwen

Maja Haderlap

Rimpeling

Bibi Dumon Tak, Annemarie van Haeringen (ill.)

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

Altijd samen

Bette Westera, Leo Timmers (ill.)

Hanna en Hamza

Janneke Schotveld, Arevik d’Or (ill.)

Je hond en jij

Elena Bulay

Kom op, we gaan!

Edward van de Vendel, Floor de Goede (ill.)

Wij zijn de nacht. De tofste dieren van het donker

Matthijs Meeuwsen en Paco Vink (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri