Adolescenten

JEUGDBOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

TJ Klune: Ergens in de azuurblauwe zee

door Martina van der Logt

15+ - Ergens in de azuurblauwe zee is het tweede deel uit de reeks Cerulean chronicles van TJ Klune. Het volgt het veelgeprezen boek Het weeshuis in de azuurblauwe zee op. Dat eerste boek is een humoristisch feelgood verhaal, dat op lichtvoetige wijze breekt met de heteronormatieve maatschappelijke overtuigingen, via de troop van een magische wereld die bestaat in de huidige maatschappij. De hoofdpersoon Linus, een gezette, kalende man van veertig jaar oud, sluit je meteen in je hart. Het is een van de sympathiekste hoofdpersonen die ik ooit heb leren kennen.  

In het eerste deel gaat Linus in zijn functie als maatschappelijk werker een inspectie doen in het weeshuis aan de azuurblauwe zee in het dorpje Marsyas, waar Arthur Parnassus voogd is van zes bijzonder magisch begaafde kinderen. Linus komt er al snel achter dat hij in een warm nest terecht is gekomen. Zijn ogen worden geopend voor het onrecht en het leed dat de magische wereld op dagelijkse basis ondergaat. Vooral Arthur, die als laatste feniks in de wereld in het magische systeem opgegroeid is, is in zijn jeugd ernstig mishandeld en heeft het nodige moeten doorstaan. Aan het eind van het eerste boek, wanneer na een passievol betoog van Linus aan het Excellente Hoogmanagement van het Ministerie van Toezicht Magische Jeugd is besloten dat het weeshuis open kan blijven, gaat Linus terug naar het weeshuis, zijn nieuwe thuis.
 
Het is nodig het eerste deel kort toe te lichten, om het tweede te kunnen bespreken. Het is ook nodig om het eerste deel te lezen om het tweede goed te kunnen volgen. Er worden namelijk geen uitgebreide samenvatting of uitleg gegeven over de gebeurtenissen in het eerste boek. Als je het niet hebt gelezen, gaat er een hoop aan je voorbij en mis je een groot deel van de context.
 
In Ergens in de azuurblauwe zee komen we terug in Marsyas. Het lichtvoetige van Linus, die een redelijk onbekommerd leven heeft geleid, wordt ingeruild voor de donkerdere binnenwereld van Arthur. De omslag van het boek wordt daaraan gematcht. Waar het eerste deel prachtig blauw en zonnig is, is de omslag van het tweede deel een donkere heldere nacht waarin we een feniks zien opstijgen. Arthur.
 
Hier wordt de wedergeboorte van Arthur verteld. De gebroken jongen die hij was werd de man die zijn trauma is gaan inzetten om anderen zoals hijzelf te helpen. Maar het trauma van zijn jeugd bleef daardoor wel bestaan. Arthur begint in dit boek aan zijn eigen helingsproces. Hij start daarmee door ten overstaan van de overheid en de wereldpers zijn verhaal te doen. Helaas is Arthur onder valse voorwendselen de getuigenbank ingegaan. De overheid, en in het bijzonder de ambitieuze Jeanine Rowder, zijn niet geïnteresseerd in zijn verhaal en hoe dat voorkomen kan worden door veranderingen in wetten. Zij willen vooral alles weten over Lucy, de jongen die de antichrist genoemd wordt. Wordt deze jongen en ook de andere kinderen, niet opgeleid om een strijd tegen de overheid aan te gaan? Wanneer Rowder een inspecteur stuurt om het weeshuis nogmaals te onderzoeken, blijkt Arthur niet opgewassen tegen de kille vrouw. De woede die in hem oplaait, is allesverslindend. Gelukkig zijn daar Linus en de inmiddels zeven geweldige kinderen, die Arthur helpen zichzelf terug te vinden. Hij staat er niet meer alleen voor. Als een selffulfilling prophecy gaan Arthur, Linus, de kinderen en zeenimf Zoe Chapelwhite inderdaad de strijd aan met het ministerie. Het eiland wordt een toevluchtsoord voor magische wezens en een baken van hoop voor iedereen die zich anders voelt dan hoe voorgeschreven wordt door de maatschappelijke norm.

TJ Klune schreef op niet subtiele wijze een verhaal voor iedereen die zich in de huidige maatschappij niet gehoord, gezien of gewenst voelt. Hij schreef daarmee voor de regenbooggemeenschap én voor andere gemarginaliseerde groepen mensen een eigen toevluchtsoord. Dit boek is een manifest voor deze groepen en tegen de gevestigde orde die niet wil inzien dat het systeem, dat voor hen werkt, de ander op achterstand weet te houden. Klune doet dit moraliserend, hij legt het er dik bovenop en laat niets aan de interpretatie over van de lezer. De kinderen zijn, naast de humoristische noot in de boeken – en dan is het op momenten ook echt hardop lachen – een middel om via Arthur of Linus uit te leggen wat moreel gezien juist is. Acceptatie en vrije wil zijn daarbij de belangrijkste boodschappen. De wens om anderen duidelijk te maken welke maatschappelijke veranderingen nodig zijn gaat boven een literair geslepen verhaal. En dat is prima. Klune lijkt te zeggen dat de tijd voor subtiliteiten passé is. Het heeft lang genoeg geduurd. Het is tijd voor een (vredelievende) revolutie.
 
TJ Klune draagt het boek op aan de transgemeenschap:
 
‘Voor de transgemeenschap waar ter wereld ook:  
ik zie jullie, ik hoor jullie, ik houd van jullie.
Dit verhaal is voor jullie.’
 
Klune laat het hier echter niet bij zitten. Ook in zijn nawoord zegt hij in niet mis te verstane woorden dat hij als de ‘anti-J.K.Rowling’ wil worden herinnerd. Voor degenen die niet weten waarom hij dat zegt is het belangrijk te weten dat J.K. Rowling, auteur van Harry Potter-reeks, zich in de afgelopen jaren vooral op Twitter (inmiddels X) wel zeer negatief heeft uitgelaten over de transgemeenschap. Klune zegt er onder andere het volgende over:
 
‘Voor de duidelijkheid: de opvattingen van J.K. Rowling over transmensen zijn afschuwelijk en horen niet thuis in een moderne samenleving. Mensen zoals zij – mensen die vinden dat transmensen op de een of andere manier minder tellen – horen gecanceld te worden. Zoals Arthur in dit boek zegt: ‘Haat is luid.’ Hij heeft gelijk. Mensen hebben de neiging om in stilte lief te hebben en luid te haten. Maar de kwestie is dat ik dat niet zachtjes doe.’
 
Waarvan akte.
 
TJ Klune: Ergens in de azuurblauwe zee, Volt, Amsterdam 2024, 463 p. ISBN 9789062220007. Vertaling van Somewhere beyond the sea door Anneke Bok en Daniëlle Visser. Distributie L&M Books

deze pagina printen of opslaan

Nieuwe recensies

BOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

De laatste dag van de veerman

Frode Grytten

Grenskolonialisme

Albina Fetahaj

Het paradijs van slapen, of Iemand die met bloemen fietst

Joost Oomen

Nachtvrouwen

Maja Haderlap

Rimpeling

Bibi Dumon Tak, Annemarie van Haeringen (ill.)

naar overzicht

JEUGDBOEKEN NR. 1, JANUARI 2025

Altijd samen

Bette Westera, Leo Timmers (ill.)

Hanna en Hamza

Janneke Schotveld, Arevik d’Or (ill.)

Je hond en jij

Elena Bulay

Kom op, we gaan!

Edward van de Vendel, Floor de Goede (ill.)

Wij zijn de nacht. De tofste dieren van het donker

Matthijs Meeuwsen en Paco Vink (ill.)

naar overzicht


ontwerp: Ann Van der Kinderen   |   programmatie: dataweb   |   © MappaLibri