15+ - Nog net leesbaar vanuit het zwart van de
schaduw van een kat doemt op het omslag de naam van de auteur op. Onder de
schaduw, in reliëf, enkele belangrijke voorwerpen, en onderaan in spookletters
de titel.
Jeanne Weeber, heldin en
ik-figuur, reist in het team ghosthunters van haar vader, van de ene
‘spooklocatie’ naar de andere. Het is hun taak op subtiele wijze voldoende
spooky aandacht te genereren voor bezoekers van een gebied of een locatie. Ze
kunnen er behoorlijk van leven, maar op hun reizen doen ze dat tamelijk
primitief, met z’n vieren in een bus. Het gaat er maar om steeds voldoende
spectaculaire beelden te schieten voor hun immens populaire Youtube-kanaal.
Behalve Jeanne en haar vader Howard zijn er nog vaders rechterhand, Nick, en cameraman
Mirza.
Het
motto van het boek luidt: ‘Het belangrijkste gereedschap van een ghosthunter is
een gezonde dosis wantrouwen’. Wantrouwen volop in het team, immers het is tot
dan toe altijd simpelweg goed in beeld gebrachte fake geweest. Op een dag komt
er een opdracht uit Holland. Nu is Jeanne, Nederlandse van geboorte, erg
geïnteresseerd in haar afkomst en ze hoopt een keer naar Nederland te kunnen om
onderzoek naar haar moeder te doen. Buiten haar vader om, die, zonder uitleg,
steeds aangeeft daar geen zin in te hebben, vertrekt ze naar Nederland, naar
een gastadres in Oss. Binnen de kortste keren wordt duidelijk dat er met door
elkaar lopende tijden en werelden, voorouders, opkomende misten, geesten in
beesten en een mysterieuze rode kater van fake hier in de verste verte geen
sprake is. ‘De tijd van doen alsof is voorbij’. Dit wordt ook duidelijk uit het
feit dat Jeanne ineens in staat blijkt entiteiten te zien (hier te vertalen als
spoken of verschijningen).
Joany de Vries won de eerste prijs van een Young
Adult-schrijfwedstrijd van uitgeverij Q in 2017 (de uitgeverij bestond toen 10
jaar, en heet nu Volt). De prijs: een contract voor dit eerste boek. De
omgeving van haar woonplaats Oss, vooral het gebied de Maashorst, bleek ideaal
voor haar verhaal. Op het platteland rond de stad spelen uiteraard allerlei
sagen en legenden, waarin hiplichtjes hupsen door de nacht en de duivel (hier
in de gedaantes van ene Viktor en Tarfana) zomaar kan toeslaan. Stop er een
verdwenen kasteel bij, een vorstengraf, een magisch zwaard, heksen en een
verdwenen moeder en je hebt ingrediënten zat voor een goed verhaal.
De Vries zet een stelletje personages neer die allemaal wel
eens niet zouden kunnen zijn wie ze lijken. We hobbelen van de ene bedreiging
en crisis naar de volgende en vinden de ene keer Zwaantje lief en de andere
keer Griet. Jeanne wordt verliefd op twee mannen tegelijk: Wietse en Mirza,
maar met Wietse wordt een en ander snel opgelost: die valt op Nick en wederzijds.
Het team komt er niet uit, en dus wordt duidelijk: de heldin zal het nu zelf op
moeten lossen. Het lukt haar, zo te zien. Maar dan, hollywoodmoment (!): ik heb
het helemaal mis, roept de heldin! De lezer kent het procedé, Jeanne keert
terug naar het strijdperk om alsnog de juiste schurk(in) aan te wijzen.
Liefhebbers van
fantasy en YA-gothic zullen zeker niet teleurgesteld worden. Lezers die weinig
met het genre hebben, zullen niet bekeerd raken, denk ik, verdwalend in alle
bovennatuurlijke toestanden. Op een gegeven moment kon het me echt geen bal
meer schelen of Viktor nu echt fout was, of Zwaantje of Griet, in welke wereld
we zaten en in welke daarvan Jeannes moeder nu thuis hoorde. Maar dan is er nog
wel plezier te halen uit de relaties, bij voorbeeld die tussen vader en dochter
en op het punt van de liefde.
In de epiloog wordt duidelijk dat een opgefrist team klaar
staat voor een volgend avontuur.
Joany de Vries: Verschijning, Volt, Amsterdam 2019, 304 p.
ISBN 9789021415796. Distributie L&M Books
deze pagina printen of opslaan