In haar voetsporen

‘Ik moet je iets vertellen en het is belangrijk.’ Met die boodschap belt de 35-jarige Isabelle naar haar 31-jarige halfzus Jill. Ze spreken af na Jills werk in een café. Maar Isabelle komt niet opdagen en niemand zal ooit nog iets van haar horen. Iedereen gaat er van uit dat de chaotische Isabelle vrijwillig is vertrokken, maar Jills intuïtie zegt iets anders. Isabelle was immers behoorlijk geobsedeerd door de true crime podcast ‘Moordverhalen’ over onopgeloste moorden op jonge vrouwen. Deze obsessie komt doordat Isabelles eigen moeder, Jennifer, plots verdween toen ze nog een kind was. Is Isabelle iets op het spoor en is ze daardoor zelf ontvoerd? Jill besluit haar eigen onderzoek te voeren en duikt daarbij in de familiegeschiedenis van Isabelles laatste partner, de mysterieuze Adam. Er klopt iets niet aan het verhaal van Adam en zijn ouders, en Jill raakt ervan overtuigd dat Adam iets te maken heeft met de verdwijning van Isabelle.

In haar voetsporen is het eerste boek van de Zweedse Anna E. Wahlgren dat naar het Nederlands werd vertaald. Wahlgren is van opleiding apotheker en scheikundig ingenieur, maar interesseert zich eveneens voor de menselijke psychologie, wat leidde tot het schrijven van haar eerste psychologische thriller. Verwacht je bij In haar voetsporen dus niet aan knetterende actie, de spanning ligt eerder in de interacties tussen de personages en de geheimen die mensen voor elkaar hebben. Het boek gaat over familiebanden en loyaliteit en hoe verschillende mensen in het leven staan.

Het verhaal wordt afwisselend verteld door Jill en Isabelle waarbij de gebeurtenissen door de ogen van Isabelle flashbacks zijn. Aanvankelijk lijkt Isabelle de meest onverantwoorde van de zussen, diegene die wegloopt van haar familie. Maar uiteraard schept de blik van Isabelle zelf een heel ander licht op de zaak en omdat zij de oudste is en het goede voorbeeld dient te geven, werd ze door hun gemeenschappelijke vader heel kort gehouden. Mooi is hoe Wahlgren de relatie tussen de halfzussen ontvouwt en toont dat er altijd twee kanten zijn aan een verhaal. Het leven is niet simpelweg zwart of wit, maar meer dan vijftig tinten grijs. In het schetsen van haar personages is Wahlgren zeker geslaagd in haar opzet van een psychologische thriller.

Jammer is dat de schrijfster iets minder aandacht heeft besteed aan de plot. De ontknoping zie je immers al van ver aankomen en buiten de laatste hoofdstukken is het verhaal nergens heel spannend en ook vrij traag. Een verdwijning van een hoofdpersonage moet toch meer spanning opleveren dan wat Wahlgren in In haar voetsporen laat zien. Op het eerste deel van het genre ‘psychologische thriller’ slaagt Wahlgren dus met onderscheiding, op het ‘thriller’-gedeelte moet ze nog wat oefenen.

Anna E. Wahlgren: In haar voetsporen, Ambo/Anthos, Amsterdam 2024, 368 p. ISBN 9789026367373. Vertaling van I hennes fotspår door Erica Weeda. Distributie: VBK België