Het perfecte stel

In Een voor een zaten de personages ingesneeuwd, Het perfecte stel speelt zich af op een onbewoond eiland waar de deelnemers van een realityprogramma vastzitten na een zware storm. Auteur Ruth Ware heeft dus al eens een zogenaamde ‘locked-room’-thriller geschreven, maar vindt het genre blijkbaar zo leuk dat ze voor haar achtste boek opnieuw teruggrijpt naar het bekende concept. En terwijl er om de zoveel bladzijden een slachtoffer valt, is het eigenlijk samen met de personages wachten op de boot die redding zal brengen.

De 32-jarige Lyla Santiago werkt als postdoctoraal onderzoeker in een laboratorium. Ze moet een baanbrekend onderzoek van haar voorganger opnieuw uitvoeren om de resultaten te bevestigen. Hiervoor heeft ze een eenjarig contract gekregen dat bijna ten einde is zonder dat Lyla veel resultaat heeft geboekt. Lyla is bijna drie jaar samen met de 28-jarige Nico, parttime barista, parttime acteur met de ambitie om Hollywood te veroveren. Helaas voor beiden komen zowel de carrières van Lyla als Nico niet van de grond. Met de ambitie zichzelf in de spotlights te plaatsen hoopt Nico Lyla te overtuigen om mee te doen aan het realityprogramma ‘Het perfecte stel’. Vijf koppels zullen worden gedropt op een verlaten resort op een Indonesisch eiland waar door middel van proeven zal worden uitgemaakt wie het beste bij elkaar past.

Uiteindelijk stemt Layla in en de afspraak is dat ze zich vrij snel laat elimineren uit het spel zodat alle aandacht naar Nico zal gaan die op die manier zijn carrière kan lanceren. Maar zo’n vaart loopt het uiteraard niet want tijdens de eerste nacht raast een zware storm over het eiland en vallen de eerste slachtoffers. De koppels zien zich genoodzaakt om samen te leven en belangrijke beslissingen te nemen over hun water- en voedselvoorraad. Met enkel een radio waarvan de accu het bijna begeeft, hebben ze slechts een kleine kans om het vasteland te bereiken.

Het perfecte stel is een combinatie van realityprogramma’s als ‘Temptation Island’ en ‘Expeditie Robinson’. Uit dergelijke programma’s weten we al dat mensen niet vreedzaam op een eiland kunnen leven als er water- en slaaptekort is en dat één iemand zich steeds geroepen voelt om de leider te spelen wat dan weer wrevel opwekt bij de anderen. Dat is in Het perfecte spel niet anders en al snel ontstaat onenigheid tussen de koppels. Het is altijd interessant te zien hoe de psychologie en dynamiek verandert in tijden van crisis, maar op zich leert dit boek ons hierover niets nieuws. Want dat het serieus uit de hand zal lopen, staat in de sterren geschreven.

Jammer dat Ruth Ware niet wat meer aandacht heeft besteed aan de originaliteit van de plot want de schrijfster weet hoe ze een spannend verhaal moet vertellen. Ze dropt regelmatig een flinke cliffhanger waardoor je verder wil lezen en dankzij de vrij korte hoofdstukjes leest Het perfecte stel erg vlot. Lyla is de ik-verteller, een buitenstaander tussen de andere deelnemers die erg begaan zijn met hun uiterlijk en hun lichaam. Als wetenschapster staat Lyla een beetje buiten de groep, maar daardoor is ze een prima observator. Het lukt evenwel niet echt om als lezer erg betrokken te raken bij de personages. Lyla’s gebeurtenissen worden afgewisseld met fragmenten uit een dagboek die pas aan het einde van het verhaal hun relevantie krijgen.

Het perfecte stel is een vlot leesbaar en bijwijlen spannend boek dat echter niet de prijs voor meest originele plot zal wegkapen. Wel nog een pluim voor de uitgever die de prent op het voorplat laat doorlopen op de zijkanten wat een erg mooi effect geeft.

Ruth Ware: Het perfecte stel, LuitingSijthoff, Amsterdam 2024, 431 p. Vertaling van One Perfect Couple door Hanneke van Soest. ISBN 9789021049120. Distributie: VBK België