Valse vrouw

Stel je voor, je zit in je eentje op restaurant en wanneer je terugkomt van een sanitaire stop zit er plots een vreemde vrouw aan je tafeltje. Dat overkomt Olive Anderson, en meer nog, wanneer de ober de bestellingen komt opnemen, zegt de vreemde vrouw doodleuk dat ze je vrouw is. Aanvankelijk is Anderson stomverbaasd en ook geïrriteerd door het lef van deze vreemde, maar ze besluit het spel mee te spelen en vindt in deze vreemde vrouw een verrassend aangename gesprekspartner en een broodnodig luisterend oor.

Olive durft haar vriendinnen immers niet te vertellen dat haar man Michael Anderson, een parlementslid, waarmee ze zes maanden eerder getrouwd is, toch niet de prins op het witte paard blijkt te zijn. Haar schoonmoeder maakt haar het leven zuur en haar twee stiefkinderen uit Michaels vorige huwelijk moeten haar niet. Olive lucht haar hart aan haar onbekende tafelgenote, maar misschien was deze ‘toevallige’ ontmoeting niet zo toevallig als ze beseft. De volgende dag blijkt Olive immers spoorloos te zijn.

Valse vrouw valt uiteen in drie grote delen waarin telkens een ander vrouwelijk personage de hoofdrol speelt en elk deel dus een andere kant van de gebeurtenissen voorafgaand aan de verdwijning van Olive Anderson belicht. Vrijwel elk personage komt daarbij in een ander daglicht te staan waardoor personages die aanvankelijk de ‘slechterik’ lijken, toch niet zo’n kwade bedoelingen hebben. Of omgekeerd uiteraard. Sharon Bolton speelt handig met de verwachtingen van haar lezers en schudt het verhaal een aantal keren grondig door elkaar. Door flashbacks krijgt het grotere plaatje steeds meer vorm en ontrafelt zich een knap geconstrueerde plot die de lezer genoeg laat meespeuren.

Tussendoor maken we ook nog kennis met verkeersagent Garry Mizon die meehelpt aan een zaak tegen de lokale gangster Howie Tricks, maar bij een huiszoeking een stommiteit begaat. Het zelfvertrouwen van de sympathieke Mizon krijgt er, niet voor de eerste keer, een knauw door maar stommelings raakt hij ook betrokken bij de zaak rond de verdwijning van Olive en in deze zaak lijkt zijn intuïtie en geluk hem niet in de steek te laten. Hij blijkt ook een prima duo te vormen met brigadier Lexy Thomas, die de zaak van Olive onderzoekt en in Mizon een clever klankbord krijgt. De wisselwerking tussen beide politiemensen leest aangenaam en Bolton creëert een sympathiek duo waar je graag meer over wil lezen.

Valse vrouw speelt zich af in het winterse Groot-Brittannië waar een sneeuwstorm woedt en verschillende personages letterlijk vastlopen in de sneeuw. De gure koude, de korte hoofdstukken, het spannende verhaal, de aangename personages en de fijne schrijfstijl van Sharon Bolton vormen de perfecte ingrediënten voor een zeer prettige leesbeurt.

Sharon Bolton: Valse vrouw, Bruna, Amsterdam 2024, 447 p. Vertaling van The Fake Wife door Anda Witsenburg. ISBN 9789400517080. Distributie: Standaard Uitgeverij