Hannes en Hassan weten meer dan jij. 12 ½ gedichten

9+ - De gelauwerde Edward van de Vendel, die in 2023 de Gouden Griffel en de Vlaamse Boon won voor Misjka en de Theo Thijssenprijs 2024 ontvangt voor zijn oeuvre, schreef een nieuwe gedichtenbundel over de twee fantastische katten Hannes en Hassan. We kennen de twee markante katten uit Gelukkig en blij dat in 2024 een Zilveren griffel en de Gouden poëziemedaille won. In die prachtige bundel maakten we kennis met verschillende dieren die leven op de boerderij Gelukkig en Blij. In Hannes en Hassan weten meer dan jij. 12 ½ gedichten zijn de dieren terug en mogen we verder genieten van hun beslommeringen. Het is een klein bundeltje met, zoals de titel al doet vermoeden, twaalf en een half gedichten. Dat halve gedicht slaat op een voorproefje van de volgende bundel dat aan het einde wordt gegeven. In deze bundel staan de katten die we eerder leerden kennen, Hannes en Hassan, in de schijnwerpers.

De illustraties van Martijn van der Linden zijn even afwisselend als de gedichten zelf. Zijn tekeningen zijn minder romantisch dan in Gelukkig en blij, er zijn minder landschappen te vinden. Ze zijn cartoonesk en we zien meer verschillende kunstvormen terugkomen, zoals linodrukken en schilderkunst. De gedichten zelf zijn op momenten grappig, aandoenlijk, filosofisch en prikkelend, zoals bijvoorbeeld het gedicht ‘Gouden Roos legt koeienvlekken uit’:

‘[…] Zo - ik ga de waarheid lekken
over onze koeienvlekken
[...]
De tekening op een koe en stier
laat zien: dit is een zeldzaam dier
dat denkt en voelt en dingen weet,
die niemand weet. Dus wat jij eet
als je ons eet, dat is een ik,
vlak
na
ons
laatste
ogenblik
[…]’

Al met al is het een klein gezellig en humoristisch bundeltje en de gedichten wisten die kriebel in de buik, de gniffel of een brok in de keel weer prachtig op te roepen. Waar Gelukkig en blij veeleer het gevoel aanspreekt, is Hannes en Hassan weten meer dan jij meer gericht op het verstand. Wat de bundel extra interessant maakt, zijn de gedichten die op meta-niveau geschreven zijn. Hannes en Hassan willen bijvoorbeeld niet de woorden in de mond geschreven krijgen van een dichter. Zij katten weten namelijk zelf wel wie ze zijn en ze weten het sowieso beter dan de mensen die hen in gedichten schrijven en lezen. En dat lezen, wat is daar nu eigenlijk leuk aan? In het gedicht Wie leest is de vijand snappen Hannes en Hassan namelijk niets van hun lezende baasje. Hoezo leest zij in een wereld waarin Hannes en Hassan niet bestaan?

De gedichten hebben wat suddertijd nodig en bij het herlezen is het meesterschap van de dichter steeds scherper te vinden. Van de Vendel durft abstracter te filosoferen en te spelen met de lezer zoals Hannes en Hassan doen met hun prooi, of ‘Nou ja, huismerkbrokjes’. Hannes en Hassan weten meer dan jij smaakt wel degelijk naar meer. Maar ach, wat weet ik er nu helemaal van? Immers zegt de titel van de bundel het al. Hannes en Hassan weten meer dan jij, en dus zeker meer dan ik.

Edward van de Vendel, Martijn van der Linden: Hannes en Hassan weten meer dan jij, Querido, Amsterdam 2024, 32 p. : ill. ISBN 9789045130286. Distributie L&M Books