Als er op de nieuwste thriller van Viveca Sten al iets aan te merken valt, dan betreft dat misschien in eerste instantie de titel: Vannacht ben je dood. Die is weliswaar dreigend en spannend, maar klinkt goedkoper dan het boek eigenlijk verdient. De auteur verkocht immers niet voor niets al meer dan een miljoen boeken in eigen land, om het over de vertalingen nog maar niet te hebben. Vannacht ben je dood is het vierde deel in de Sandhamn-serie, een reeks thrillers waarin het eiland Sandhamn telkens een belangrijke functie heeft en de hoofdrollen weggelegd zijn voor politie-inspecteur Thomas Andreasson en juriste Nora Linde.
In dit boek begint alles met de zelfmoord van psychologiestudent Marcus Nielsen. Hij wordt dood aangetroffen in zijn studentenkamer en alles lijkt erop dat hij zichzelf heeft opgehangen. Dat Marcus’ moeder niet kan geloven dat haar zoon een einde aan zijn leven gemaakt zou hebben, wordt in eerste instantie weggewuifd als een normale emotionele reactie van de familie. Maar dan blijkt er een en ander niet te kloppen: zijn afscheidsbrief is niet geschreven maar afgedrukt hoewel Marcus geen printer heeft, en zijn laptop is in rook opgegaan terwijl hij die normaal gezien altijd bij zich had. Wanneer een aantal mensen met wie Marcus in de weken voor zijn dood had afgesproken, eveneens dood wordt aangetroffen, gaat de politie op zoek naar het verband tussen de verschillende slachtoffers. De sleutel tot de gebeurtenissen blijkt in het verleden te liggen, bij de intense legeropleiding die een groepje mannen in de jaren zeventig doorliep. Die opleiding tot kustjager, die plaatsvond op het eiland Korsö (vlakbij Sandhamn) heeft wonden geslagen die zich tientallen jaren later laten voelen via een meedogenloze wraakactie.
Met bijna vierhonderd pagina’s is Vannacht ben je dood een lijvige thriller, die echter bijzonder vlot weg leest. Viveca Sten schakelt vlot tussen heden en verleden door de verhaallijn van vandaag af te wisselen met dagboekfragmenten uit de jaren zeventig van een van de kustjagers in opleiding. Daarnaast weet de auteur de spanning zorgvuldig op te bouwen door de informatie goed te doseren. Het blijft heel lang onduidelijk wie de dader is en waarom, zonder dat dit voor de lezer frustrerend wordt. Wanneer uiteindelijk duidelijk wordt hoe het allemaal in elkaar zit, komen er toch nog een aantal verrassingen aan het licht. Wel een beetje jammer is dat het boek na de ontknoping nogal abrupt eindigt: vrijwel midden in de dramatische slotscène op het eiland Korsö. Dat er geen tijd wordt genomen voor een rustige afronding of zelfs ‘nabespreking’ contrasteert met de ruimte die in de rest van het boek voorzien wordt voor de psychologie en privélevens van de personages. Het is wachten op het volgende boek uit de Sandhamn-serie om erachter te komen hoe het de hoofdpersonages verder vergaat. Er zijn echter heel wat ergere dingen te bedenken dan het vooruitzicht nóg een boek van deze Zweedse auteur te moeten lezen. Degelijke, goed opgebouwde thrillers als de hare, zijn altijd welkom.
Viveca Sten, Vannacht ben je dood, Q Amsterdam, 2013, 390 p., € 19,95. ISBN 9789021450247. Vert. van: I natt är du död door Tineke Jorissen-Wedzinga. Distributie: WPG Uitgevers
Oorspronkelijk verschenen in de Leeswolf 2013
© 2024 | MappaLibri