De danseres van Le Gai-Moulin

Le Gai-Moulin is een wat verwaarloosde nachtclub en een zogenaamd uitzuiperscafé in het centrum van Luik. Adèle, een Parijse danseres in haar nadagen, is de spilfiguur van deze plot. In ruil voor een fles goedkope champagne laten zij en haar collega-animeermeisjes zich bepotelen door bezoekers. Ook treedt er een kleine jazzband op in Le Gai-Moulin en is er een beroepsdanser om het schaarse vrouwelijk cliënteel te bedienen. Onder de vaste klanten bevinden zich twee jeugdige fuifnummers, de rijke nietsnut René Delfosse en zijn kompaan Jean Chabot, een notarisklerk. Omdat ze lijden aan chronisch geldgebrek besluiten ze zich te laten insluiten en de kassa van de bar te legen.
Het is het begin van een ingewikkeld misdaadverhaal waarvan op het eerste gezicht niets lijkt te kloppen. Er wordt een lijk gevonden, maar niet op de plaats waar het eerst werd gezien. Dan worden de jongens, die zich uiterst verdacht gedragen, beschuldigd van moord. Nog later wordt een verdachte opgepakt die een politiecommissaris blijkt te zijn.
Deze vroege detective uit 1931 is een van de eerste boeken over de Parijse commissaris Maigret. Georges Simenon is nog duidelijk bezig zijn personage te boetseren tot de begripvolle en wijze speurder zoals we hem later zullen waarderen. In dit weinig geïnspireerd en ondermaats verhaal zien we Maigret echter de meest onwaarschijnlijke toeren uithalen, zodat zelfs zijn tegenspeler, de Luikse commissaris Delvigne, verbijsterd opkijkt. Wel herkennen we de auteur in de precieze tekening van de verschillende familiale milieus waaruit de hoofdpersonen voortkomen en in de portrettering van onder meer het barpersoneel, dat in luttele woorden uiterst herkenbaar wordt neergezet. Maar de plot blijft ongeloofwaardig en ook de afwikkeling is teleurstellend.

Georges Simenon, De danseres van Le Gai-Moulin, De Bezige Bij Antwerpen Antwerpen, 2014, 190 p., € 15. ISBN 9789085426035. Vert. van: La danseuse du Gai-Moulin door Jan Pieter Van der Sterre. Distributie: WPG Uitgevers