Het gelaarsde varkentje en andere dierenverhalen

8+ - Voor haar tweede jeugdboek verzamelde Nadja Van Sever zeven dierenverhalen, gebaseerd op waargebeurde feiten ‘uit de krant’ (de oorspronkelijke bron of ware toedracht van de feiten wordt echter nergens vermeld). Het boek opent met titelverhaal ‘Het gelaarsde varkentje’, waarin het biggetje Sus in tegenstelling tot zijn familieleden absoluut niet in de modder wil spelen. Als Sus bij gebrek aan natuurlijk daglicht ernstig ziek wordt, blijkt de oplossing al even ridicuul als dit zoutloze verhaaltje an sich: de bezorgde boerin maakt leren laarsjes voor haar varkentje. Het tweede verhaaltje schiet zijn doel al helemaal voorbij: Van Sever vertelt een warrig relaas over liefde, jaloezie en haat, en transponeert deze eigenschappen in de wereld van een roedel vossen. Niet enkel levert het een ondoordacht geheel op, ook de diverse antropomorfismen werken storend. Daarmee is de toon gezet voor de gehele bundel: een springende koe die meent dat ze een paard is, een stelende kat of twee ganzen die in de voetsporen van Michel Vandenbosch als ware dierenbeschermers optreden.
Van Sever vertrekt vanuit een ongewone invalshoek of een humoristisch idee, maar dat blijkt nergens voldoende om een volledig kortverhaal overeind te houden. Nergens slaagt de auteur erin om een coherent verhaal te schrijven, ze presenteert slechts losse fragmenten die zonder logische overgangen aan elkaar geplakt worden. ‘Het gelaarsde varkentje’ is tevens een duidelijk geval van literaire bloedarmoede: de taal is uiterst vlak en eenvoudig. De auteur herhaalt heel wat uitdrukkingen en schenkt nauwelijks aandacht aan ritme, karakterisering of stijl. Moraal is bovendien nooit veraf: ‘Maar Tine is eigenlijk niet zo mooi. Want ze is nooit tevreden. En mensen die nooit tevreden zijn, krijgen een heel lelijke blik in hun ogen en een gemene trek om hun mond, ook al hebben ze een mooi gezicht.’
De schimmige illustraties in zwart- en wittinten van Bart Lefebure sluiten naadloos aan bij de inspiratieloze verhaaltjes: de illustrator beperkt zich tot het louter afbeelden van enkele markante scènes, zonder tot een verdieping of verbreding van de verhaalstof te komen.
Met Het gelaarsde varkentje weet Van Sever de valkuilen bij het schrijven voor kinderen nergens te vermijden.

Nadja Van Sever, Bart Lefebure (ill.), Het gelaarsde varkentje en andere dierenverhalen, Clavis Amsterdam, 2014, p., € 14,95. ISBN 9789044821581

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswelp 2014