De hoed

4+ - Meneer Jolig voelt zich letterlijk en figuurlijk een buitenstaander in Grauw, een niet nader bepaalde metropool die z’n naam alle eer aandoet. De illustrator beperkt zich bij het verbeelden van de grootstedelijke context tot allerhande grijstinten die het kleurloze bestaan van de inwoners benadrukken. Als ijdeltuit claimt meneer Jolig echter graag alle aandacht, wat hem doet besluiten om enkel nog kleurige kledij te dragen. Helaas neemt zijn nabije omgeving telkens z’n kleurrijke elan over; het bankje waarop hij plaatsneemt kleurt net zoals z’n nieuwe trui volledig groen en op de markt valt meneer Joligs felle hemd niet op tegen de achtergrond van een fruit- en groentekraam. Na enkele mislukte pogingen fungeert een gevonden verkeerskegel als katalysator. Meneer Jolig pronkt vol trots met z’n ‘prachtige, kleurige hoed’, en dat mist z’n effect niet. Als bijna alle inwoners echter zo’n hoofddeksel in felle tinten oranje en blauw, aangevuld met wit, willen dragen, is meneer Jolig niet langer origineel… Granados Niubó houdt een sterk, zij het weinig origineel pleidooi voor de kracht van verandering vanuit het individu. Aan het einde pleit hij voor het behoud van je eigen identiteit, wars van de grote massa.
De erg eenvoudige tekst vol staccattozinnetjes blijft sterk descriptief, waardoor het verhaaltje voortkabbelt zonder erg te kunnen boeien. De illustraties beperken zich tot het afbeelden van de toch al magere tekst, zonder het verhaal te verdiepen of van extra accenten te voorzien. Zo heeft Granados Niubó maar weinig oog voor detail, personages en gebouwen worden tot hun essentie herleid. De architecturale diversiteit van de grote stad komt onvoldoende tot z’n recht. Dat de illustrator via een keur aan grijstinten en het gebrek aan variatie een gevoel van monotomie en kleurloosheid wil benadrukken, lijkt me geheel verdedigbaar, maar Granados Niubó gaat daarin wel erg ver. De hoed laat zich vooral als een rommelig geheel lezen. Het chronologisch vertelde verhaaltje en de illustraties van doorsnee kwaliteit vertonen weinig originaliteit. De boodschap had ook beter overdacht mogen worden.

David Granados Niubò, De hoed, De Vries-Brouwers Antwerpen, 2014, 52 p., ill. € 17,5. ISBN 9789053419670. Vert. van: El barret original i la ciutat Grisa door Ineke Ris

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswelp 2014

© 2022 | MappaLibri