De moord op mijn vader

De moord op mijn vader is het debuut van de Zweedse journaliste Carina Bergfeldt. Een vrouwelijke ik-figuur maakt plannen om haar vader te vermoorden. De grote kracht van dit boek schuilt erin dat we reeds op de eerste bladzijden weten dat het hoofdpersonage haar vader zo snel mogelijk van kant wil maken — doorgaans niets wat je je vader toewenst —, maar dat deze hoofdpersoon bij de lezer nergens afkeer opwekt voor haar misdaad. Aanvankelijk ben je slechts benieuwd naar de redenen waarom de vader dood moet — die worden slechts beetje bij beetje door de auteur prijsgegeven —, maar gaandeweg begin je steeds meer sympathie te voelen voor de ik-figuur. Het originele vertrekpunt, de prettige leesbare stijl en de zorgvuldig geconstrueerde plot met de juiste cliffhangers op het juiste moment maken dat Bergfeldt een uitstekende entree maakt als thrillerschrijfster.
Parallel aan het verhaal waarin de ik-figuur moordplannen smeedt, loopt het politie-onderzoek naar de verdwijning van Elisabeth Hjort. Als Hjort dood in een bevroren meer wordt teruggevonden, wordt dit al snel een moordzaak. Het onderzoek staat onder leiding van Anna Eiler, die amper aanknopingspunten heeft om de zaak te beginnen. Tegelijkertijd slaan collega’s Julia Almgilden en Ing-Marie Andersson van de lokale krant Vastgota-Nytt de handen in elkaar in een poging de moord op te lossen. Dankzij Anderssons contacten als misdaadverslaggeefster weten de twee journalistes al gauw meer dan de politie. En dat zorgt voor wrevel bij Eiler, die zichzelf wil bewijzen als vrouwelijke rechercheur tussen de mannen. Bovendien waren Eiler en Almgilden ooit beste maatjes, tot een voor de lezer lang onbekende gebeurtenis een einde maakte aan hun vriendschap.
Tussendoor lezen we dus de hoofdstukken waarin een ik-figuur meer vertelt over haar vader Waldemar en zijn dood plant. Ze haalt veel inspiratie uit de televisieserie ‘Dexter’, maar het blijkt toch niet zo simpel om een lijk vakkundig te doen verdwijnen. Bergfeldt is niet onbekend met het thema geweld. Ze won in Zweden een journalistieke prijs voor een artikel over de massamoord van Anders Breivik op het eiland Utøya. In De moord op mijn vader blijft het geweld eerder binnenskamers, maar haar journalistieke ervaring komt wel tot uiting in de grondige research.
De wendingen in het verhaal houden het tempo hoog en maken je nieuwsgierig naar wie de ik-figuur nu eigenlijk is. Bergfeldt onthult overigens nergens expliciet de identiteit van dit personage, maar aandachtige lezers kunnen de puzzelstukjes bij elkaar passen. Een sterk debuut.

Carina Bergfeldt, De moord op mijn vader, Bruna Utrecht, 2014, 424 p., € 17,95. ISBN 9789400503182. Vert. van: Fadersmord door Corry Van Bree. Distributie: WPG Uitgevers

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswolf 2014