De val van een engel

12+ - De bewaarengel Pepijn is samen met Hanne en Lucas op zoek naar ‘het gezang’. Zo kan hij zijn engelenkrachten terugkrijgen, die hij steeds verder verliest. Maar het lukt niet, en Pepijn raakt zelfs zijn vleugels kwijt. Stilaan wordt hij meer en meer mens. Dat levert onaangename, maar anderzijds ook fijne ervaringen op.
In het Land Dat Niet Is, een soort evocatie van de hel, heerst Oriël, de gevangen engel van wie Pepijn dacht dat hij verslagen was. Nu hij net als een mens steeds gevoeliger wordt voor jaloezie, twijfels en emoties, is Pepijn beïnvloedbaar. Hanne en Lucas voelen zich duidelijk aangetrokken tot elkaar, en hij valt erbuiten. Hun vriendschap komt onder zware druk te staan, en Oriël is van plan om de hele wereld te veroveren…
Het was even geleden dat ik werk van Katie Velghe had gelezen. Ik had goede herinneringen aan een paar van haar eerdere boeken over Pepijn, met hun vlotte stijl en droge humor. Ik was dan ook benieuwd naar dit vervolg, dat een heel stuk volwassener en somberder oogde.
Het is niet zo gek dat boeken die een reeks vormen deel na deel mikken op een iets ouder publiek, dat stilaan meegroeit met de opgroeiende personages. Het vinden van de juiste toon is daarbij cruciaal. Wat spannend en herkenbaar klonk op je tiende, is dat niet meer op je dertiende. Daar overtuigt Velghe jammer genoeg niet. Hoewel er donkerder elementen in dit avonturenverhaal zitten (het Land Dat Niet Is is bepaald geen fijne plek, en er gaan al eens mensen dood) en de worstelingen van Pepijn met jaloezie, macht en seksualiteit thema's zijn die een ouder publiek zouden kunnen bereiken, blijft het geheel klinken als een kinderboek voor lezers van een jaar of tien. Het resultaat is een moeilijke spreidstand die zijn potentieel niet inlost.

Katie Velghe, De val van een engel, Lannoo Tielt, 2013, 446 p., € 16,99. ISBN 9789401409650

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswelp 2013