De torens van februari

- Uitgeverij Leopold geeft deze dagen een aantal van Tonke Dragts boeken opnieuw uit met een nieuwe cover. Het is een gelegenheid om het werk van deze schrijfster nog eens van dichtbij te bekijken, en een aantal bedenkingen te formuleren over de soms al te simplistische genrebepaling waarvan haar boeken wel eens het slachtoffer worden.
Laat dit een pleidooi zijn voor een andere manier om naar haar oeuvre te kijken. De complexiteit en gelaagdheid van haar boeken verdienen een genuanceerde blik
Algemeen situeren de boeken van Tonke Dragt zich binnen het genre van de fantasierijke verhalen. Het werk van Tonke Dragt laat zich ruwweg onderbrengen in drie grote categorieën. Ten eerste high fantasy en verhalen die gedeeltelijk aanleunen bij sprookjes of daar hun inspiratie halen. Ten tweede toekomstverhalen. Ten derde verhalen die zich afspelen in een dubbelwereld, en die ik magisch realisme wil noemen. De torens van februari (1973) en Aan de andere kant van de deur (1992) lijken op het eerste gezicht goed thuis te horen onder de noemer secondary-world fantasy, maar wil ik magisch-realistisch noemen. Beide verhalen vertrekken van het hier en nu, en er is telkens sprake van een parallelle wereld. In De torens van februari reist Tim erheen door het uitspreken van een welbepaald woord op de schrikkeldag in februari: het snijpunt in de tijd waarop de twee werelden elkaar kruisen. De tegenwereld lijkt sterk op onze wereld, maar zoals een spiegelbeeld (een terugkerend motief in Dragts werk). En bij de overgang van de ene wereld naar de andere raak je je geheugen kwijt. Tim moet alles wat hij beleeft opschrijven, want als hij terugkeert heeft hij alleen zijn aantekeningen nog — in spiegelschrift.

(Dit is een abstract van een artikel van Kirstin Vanlierde. De volledige tekst verscheen in De Leeswelp 5, 2011.)

Tonke Dragt, De torens van februari, Leopold Amsterdam, 2014, 202 p., ill. € 17,5. ISBN 9789025864927. Distributie: WPG Uitgevers

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswelp 2014