Waar een wil is, is geen weg

'Waar een wil is, is geen weg' — Met zo’n opvallende titel maak je de lezer al meteen nieuwsgierig naar de inhoud van je werk. Fervent wandelaar en journalist John Jansen van Galen schreef een boek over verdwalen. Hij neemt ons mee naar zijn geboortestreek, de Onzalige Bossen aan de Veluwezoom, naar de mergelgrotten in Zuid-Limburg, maar ook naar eilanden als Texel en Martinique (ja, daar kan je ook verdwalen, zo ondervond hij). Hij toont aan dat verdwalen nog steeds mogelijk is in een overgereglementeerd land als Nederland, op voorwaarde dat je je niet verlaat op GPS-systemen of andere moderne hulpmiddelen. En dat is meteen de kern van het boek: het is een pleidooi om de gebaande wegen te verlaten en te kijken wat er op je afkomt. Dat kunnen onverwachte vergezichten zijn, maar ook hekken waar je niet over kan of ondoordringbaar struikgewas.
Jansen van Galen – die al meerdere wandelboeken op zijn naam heeft staan – put in zijn verhalen uit zijn eigen ervaringen en de vele gesprekken met boswachters en wadlopers. Want ook de wadden behoren tot zijn onderzoeksterrein: niets leuker, aldus Van Galen, dan door het water waden, van geul naar geul, en je daarbij te oriënteren op zon, getij en vuurtoren. Ook sprak hij met Mary-Anne Goossens, die maar liefst achttien dagen onderweg was in het zuiden van Spanje, in plaats van één namiddag zoals de bedoeling was. En met Meta de Visser, die als eerste aandacht vroeg voor het pontje en de Vereniging Vrienden van het Voetveer oprichtte. Dankzij haar inzet raken wandelaars makkelijk van de ene naar de andere oever om daar hun tocht verder te zetten. Sommige verhalen komen voort uit overlevering, zoals dat over de verdwenen Gérome Cousin, wiens lichaam pas in juli 1820, twee jaar na zijn vertrek, in de mergelgrotten teruggevonden werd. Jansen Van Galen gaat ook mee met een nachtelijke dropping, een van de weinige die nog georganiseerd wordt zonder stafkaart. Wie Jansen Van Galen kent van het dagelijkse radioprogramma Met het Oog op Morgen weet dat hij zichzelf niet zou zijn als hij niet hier en daar een dichtregel in de tekst zou smokkelen. En dat doet hij hier ook, in de vorm van verzen van Hilbrand Rozema of Willem Wad (pseudoniem voor Willem Schober). Niet zelden dwaalt hij af door middel van weer een nieuw verhaal-in-het-verhaal. De korte hoofdstukken worden afgesloten door een praktische paragraaf met tips: ‘Via welk station of parkeerplaats kan je de wandeling best aanvatten?’ en ‘Waar vind je lekkere broodjes?' zijn enkele van de vragen die er een antwoord vinden. Jansen van Galen schrijft helder en met humor en houdt vaart in zijn verhaal. Het boekje zet aan tot verkennen en het durven afwijken van het beschrevene en gedocumenteerde, en leert je meteen de schrijver een beetje beter kennen.

John Jansen van Galen, Waar een wil is, is geen weg, Atlas Contact Amsterdam, 2014, 191 p., ill. € 14,95. ISBN 9789045026305. Distributie: Veen Bosch en Keuning