De dyslectische hartenclub

Een ‘road roman’, zo omschrijft de ondertitel de tweede roman van Hanneke Hendrix. Drie dames liggen samen op een door een politieagent bewaakte ziekenhuiskamer. Ze hebben allen hun verhaal, maar geen van hen is onschuldig. De vrouwen besluiten te ontsnappen en schakelen daartoe hun bewaker vakkundig uit. Een afwisselende roadtrip om uit handen van hun belagers te blijven, is het gevolg.
Al met haar debuut De verjaardagen (2012) toonde Hendrix dat ze een voorkeur had voor figuren aan de rand van de maatschappij, eenlingen die er nooit in zullen slagen zich volledig op te laten nemen in het leven om hen heen. De dyslectische hartenclub (hoewel er twee bladzijden lang op de titel wordt ingegaan, is het niet echt duidelijk waar deze voor staat) portretteert eveneens drie einzelgangers, die niet zelden moeite hebben om met elkaar in contact te treden. Hendrix hanteert een vlotte stijl, met veel aandacht voor dialoog en snelheid. Het geeft je het gevoel dat je een filmscript in handen hebt. Gek is dat niet, gezien de voorgeschiedenis van de schrijfster: ze schreef toneelteksten en bouwde literaire klassiekers om tot hoorspelen. Maakt dat De dyslectische hartenclub tot een goed boek? Niet noodzakelijk. Het is vermakelijk, maar tegelijk ongeloofwaardig. Het begint al met de naïeve beslissing om drie dames met een crimineel verleden op één kamer te leggen in het ziekenhuis. Vervolgens lijkt haast iedereen die ze tegenkomen hen welgevallig te zijn (tot hun nieuwe vrienden zelf worden opgesloten, door middel van een plastic kerstboom bijvoorbeeld). De opeenstapeling van ongeloofwaardigheid en het rariteitenkabinet waar je als lezer in lijkt te zijn beland (een van de hoofdpersonen heeft als hobby taxidermie, dat is weer eens wat anders dan baantjes trekken in het zwembad) maakt De dyslectische hartenclub wel een geestig boek. Maar te vaak heb je het gevoel dat Hendrix het erom gedaan heeft, al die gekkigheden bij elkaar zoeken. En daarom overvalt je ruim voor het einde van het boek een gevoel van berusting (welja,dat kan er ook nog wel bij) en ben je amper nog nieuwsgierig naar het einde. Ongetwijfeld heeft Hendrix schrijftalent, maar vooralsnog te weinig inhoud.

Hanneke Hendrix, De dyslectische hartenclub, De Geus Breda, 2014, 188 p., € 18,95. ISBN 9789044531282

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswolf 2014