Aloft

Als driejarige jongen moest Chang-rae Lee (geb. 1965) het Oosten (Korea) voor het Westen (Verenigde Staten) inruilen. Sindsdien blijven taal, afkomst en confrontatie tussen culturen hem achtervolgen. Het is dan ook niet te verwonderen dat die thematiek sterk in zijn werk aanwezig is. Toch overstijgen Lee's romans de plaats en tijd van handeling doordat het feitenmateriaal in de achtergrond verwerkt wordt. Het zijn het bewustzijn en de emoties van de personages die de ruggengraat van zijn poëtische oeuvre uitmaken.

Chang-rae Lee's nieuwste roman, Aloft (2004 -- Vlucht), speelt zich af in de buitenwijken van Long Island. Op het eerste zicht lijkt de auteur hier afstand te nemen van de migrantenthematiek uit zijn vorige romans, maar schijn bedriegt. Het beeld van de migrantenstroom is weliswaar weggevallen, de doorsijpelende vertakkingen zijn nog te traceren. Jerome (Jerry) Battle is van Zuid-Italiaanse afkomst (Battaglia), zijn eerste vrouw had Koreaanse wortels en zijn tweede liefde, Rita, is een Puertoricaanse. Zijn dochter is zelfs gehuwd met een Koreaans-Amerikaanse romanschrijver: "I'd say he writes about the problem of being Asian and American and Thoughtful and Male". Jerry woont in een beige antiseptische wereld die alle dramatische gebeurtenissen en gevoelens lijkt op te slorpen alsof het leven rustig zijn gang gaat. Niets is minder waar: de zaak van zijn zoon stevent op een faillissement af, zijn zwangere dochter heeft kanker en Rita gaat trouwen met een vriend die het gemaakt heeft als advocaat. Om aan alles, inclusief zijn midlifecrisis, te ontsnappen, verkeert Jerry letterlijk met het hoofd in de wolken. Zijn Cessna vliegtuig wordt een metafoor voor zijn afstandelijkheid: een observator op eenzame hoogte.

Chang-rae Lee, Aloft, Bloomsbury London, 2004, 343 p., € 15,15. ISBN 0747566933

Oorspronkelijk verschenen in de Leeswolf 2004