Spaanse Meesters uit de Hermitage

Nog tot 29 mei 2016 loopt in de Hermitage (Amsterdam) de tentoonstelling Spaanse Meesters uit de Hermitage. De Hermitage in Sint-Petersburg (waarvan de Amsterdamse Hermitage in de Amstelhof een dependance is) kan bogen op de grootste en meest diverse collectie van Spaanse kunst buiten Spanje. Deze brede expo over de wereld van El Greco, Ribera, Zurbarán, Velázquez, Murillo en Goya, met meer dan zestig meesterwerken (naast een schat aan grafiek en werken van toegepaste kunst) van de zestiende tot de twintigste eeuw, is een primeur voor Nederland, waar de musea weinig Spaanse kunst bezitten. Spanje krijgt een brede invulling in de tentoonstelling doordat ook kunstenaars uit de bredere politieke invloedsfeer van het historische Spanje aan bod komen.

Tot de topstukken behoren De apostelen Petrus en Paulus van El Greco (1587–1592), Velázquez’ Portret van graaf-hertog Olivares (ca. 1638), Murillo’s Onbevlekte ontvangenis (ca. 1680) en Goya’s Portret van de actrice Antonia Zárate (1810–1811). Maar uiteindelijk vormen de tentoongestelde kunstwerken het verhaal van de opkomst en bloei van de Spaanse kunst in de Gouden Eeuw (verzinnebeeld in de pracht en praal van het paleis en grandioze kloostercomplex El Escorial), waarvan de invloed zou doorwerken tot in de moderne tijd. Om de werken beter tot hun recht te laten komen werd er geopteerd om ze via de audiogids te laten begeleiden door gepaste muziekfragmenten.

De bijhorende catalogus focust in de eerste plaats op de Gouden Eeuw van de Spaanse kunst, de motor van de expo, die via de toegespitste aandacht voor El Greco en Goya in een later hoofdstuk verbonden wordt met een overzicht van de Spaanse kunst in de negentiende en de twintigste eeuw. Etsen en gravures krijgen extra aandacht in hoofdstukken over Diego De Astor (een Vlaamse graveur in de werkplaats van El Greco) en de onvolprezen etsen van Goya die je ondanks hun beperkte formaat blijven achtervolgen. Hoofdstukken over toegepaste en wapenkunst, sluiten het fraai geïllustreerd geheel af dat door Russische onderzoekers werd bij elkaar geschreven.

Spaanse meesters uit de Hermitage, WBooks Amsterdam, 2015, 207 p. : ill. ISBN 9789078653578