Het boek van Hamlet

4+ - Hamlet is een buitenbeentje, zoveel is meteen duidelijk. Hij is felblauw en behaard, heeft de lange nek van een giraf, de spitse snuit van een miereneter en zijn voorpoten doen eerder aan vleugels denken. De drie aandoenlijke haartjes op zijn kop en zijn enorme, vriendelijke ogen maken zijn aaibaarheidsfactor nog net iets groter. Dit bijzondere dier is een fervent boekenliefhebber van de meest uiteenlopende genres, maar zijn ultieme wens blijft toch een boek met zichzelf in de hoofdrol. Wanneer er een boekauditie gehouden wordt, besluit hij zijn kans te wagen. De wachtrij is ontmoedigend lang en bestaat uit bekende dieren die bovendien al een eigen boek hebben. Verrassend genoeg is Hamlet als eerste aan de beurt en hij zingt, danst en acteert de sterren van de hemel. Maar zijn vreemd uiterlijk speelt hem parten en hij wordt afgewezen. De andere kandidaten krijgen medelijden en geven hem goede raad. Volgens Wolf moet je vooral eng zijn om een eigen boek te krijgen. Leeuw meent dan weer dat moed het verschil kan maken. Beer denkt dat tederheid het sleutelwoord is en Konijn beweert dat je vooral schattig moet zijn om de jury te overtuigen. Hamlet krijgt genoeg van alle goedbedoelde adviezen en hij neemt een drastisch besluit: als hij niet gewoon zichzelf mag zijn, wil hij geen eigen boek meer. Net voor hij buiten stapt, toont een wijs uiltje hem iets wat hij al die tijd, gek genoeg, over het hoofd gezien heeft: er bestaat al een boek over hem. Jezelf blijven loont dus altijd de moeite.

Hrefna Braggadotir zou dit verhaal perfect kunnen vertellen zonder één enkel woord te gebruiken. Met fijne lijntekeningen, ingekleurd in zachte maar frisse en uitnodigende tinten, creëert ze een heuse dierenmaatschappij. De kloof die Hamlets  bijzondere uiterlijk schept tussen hemzelf en zijn omgeving, wordt prachtig in beeld gebracht. Terwijl Hamlet is getekend als een grote, vormeloze knuffel, worden de andere dieren juist heel herkenbaar en met haast menselijke emoties weergegeven, en de fijnzinnige aandacht voor kleine, humoristische details maakt hen nog een beetje meer mens. Zo heeft Wolf een rood-wit geruit cowboysjaaltje om zijn hals geknoopt, terwijl Leeuw trots een minuscuul broekje in de stijl van Superman draagt. Bij het verliefde konijnenpaartje is zijn das van dezelfde lichtblauwe bolletjesstof gemaakt als haar haarlint en rokje. De rode hartjeslolly die ze bij zich hebben, maakt het beeld van een suikerzoete, symbiotische verliefdheid helemaal compleet. De goede waarnemer heeft natuurlijk al lang gezien dat er vanaf de eerst bladzijde ook regelmatig een uiltje met een miniatuurversie van dit boek opduikt. Het zal geen toeval zijn dat Braggadotir dit dier uitkoos om, al van bij het begin, het bewijs van Hamlets capaciteiten discreet met zich mee te dragen. Uilen worden immers verondersteld de wijsheid in pacht te hebben en met zijn grappige gigantische bril maakt deze uil alvast een heel wijze indruk.

De sobere tekst ondersteunt de illustraties precies waar dat nodig is. Enkele sprankelende zinnen zoals ‘Dan kan ik al mijn geweldige talenten laten zien!’ of ‘Ik ben gewoon perfect voor in een boek!’ geven de tekst meer pit en bieden een ideaal aanknopingspunt om met kleuters over hun zelfbeeld te praten. Wanneer Hamlet zijn frustratie uitschreeuwt, wordt zijn kreet ’Waarom mag ik niet gewoon mezelf zijn?’ in zwarte letters over een dubbele bladzijde uitgesmeerd. Daarmee wordt de kernboodschap, letterlijk, nog eens mooi in de verf gezet. Dit opmerkelijk debuut is een warm pleidooi om dicht bij je ware ik te blijven.

Hasselt : Clavis 2016, [30] p. : ill. Vert. van: Baxter's book. ISBN 9789044826678