De gouden lijst

 5+ - In De gouden lijst vertellen Rindert Kromhout en Gerda Dendooven een verhaal over kunst. Een echtpaar dat ‘bijna alles’ heeft, ‘een fijn huis, een grote tuin, twee ondeugende kinderen en werk waar ze veel van hielden’ halen een kunstenaar erbij om een schilderij voor hen te maken. De kunstenaar is bereidwillig, maar levert het gewenste werk niet af zonder slag of stoot. Alvorens hij een landschap maakt ‘om boven de bank te hangen’ gaat hij aan de slag met de grijze vazen, een eikenhouten tafel, kale stoelen, en schotels en schalen die in het huis te vinden zijn. Anders dan het koppel dat vasthoudt aan een vooropgesteld piece of art, laat de kunstenaar zijn ideeën vrij opborrelen en laat hij zich inspireren door het moment, hetgeen hem omringt en de muziek die hij voortdurend lijkt te fluiten en te neuriën. Dat hij met zijn scheppingen de tuinman, de kinderen en de kokkin weet te raken, dringt nauwelijks tot het op den duur ontgoochelde koppel door. Uiteindelijk geeft de kunstenaar - door Gerda Dendooven nogal stereotiep, maar uiteraard zeer herkenbaar afgebeeld met witte schort, bril, baard en baret - het duo wat ze willen: een afbeelding van een koe in de wei. ‘Eindelijk!’ klinkt het. En dan brengen de kinderen hun ouders alsnog tot andere inzichten…   
Dit prentenboek drijft mild de spot met het verlangen naar een vooropgesteld idee van wat kunst geacht wordt te zijn. Allicht niet toevallig beeldt Gerda Dendooven het gezin des huizes af als een gemengd burgergezin. De man is blank, de vrouw is zwart, en samen met hun kinderen laten ze zich in hun mooie vrijstaande huis bedienen door het huispersoneel. De uitgenodigde kunstenaar lijkt hun geduld en hun vooringenomen ideeën op de proef te stellen, maar tot een echte confrontatie komt het eigenlijk nooit: beleefde vriendelijkheid en bereidheid om de opdrachtgever en de kunstenaar min of meer te erkennen, lijken te primeren. Wat de schilder uiteindelijk doet, blijft uiteindelijk vooral ‘versieren’, waarbij de tuinman dan wel even zijn zere rug kan inwisselen voor de aangename herinnering aan zijn jeugd, en de kokkin zin krijgt om uit dansen te gaan. Hoewel kunst zoals het dit prentenboek wordt aangereikt wel nog iets anders voorstelt dan het klassieke pronkstuk boven de sofa, en de blik ruimer wordt opengebroken naar al hetgeen ons omringt, blijft het vooral draaien om iets wat ‘mooi’ is en ‘waar we blij van worden’, net zoals zoals het koppel het ook wil, al zien ze dat niet meteen in dat de kunstenaar dat ook op een andere, niet zo vooraf uitgestippelde manier kan bereiken bij een publiek. Die slappe boodschap wordt hier afdoende kundig gebracht in woord en beeld, maar van Kromhout en Dendooven zijn we meer gewoon
 
Amsterdam : Leopold 2016, [28] p. : ill. ISBN 9789025869540
 

© 2024 | MappaLibri