Baby Doll

Als er in een thriller iemand ontvoerd wordt, dan gaat het boek meestal over de koortsachtige zoektocht van de politie naar het vastgehouden slachtoffer. Soms wordt het verhaal ook verteld vanuit het standpunt van het slachtoffer of de dader. Voor haar debuut Baby Doll besluit de Amerikaanse Hollie Overton het over een andere boeg te gooien. Aan het begin van het boek weet hoofdpersonage Lily Riser te ontsnappen aan haar ontvoerder. In Baby Doll dus geen klopjacht naar de dader, die is immers al bekend, maar wat er gebeurt nadat Lily en haar dochter Sky weten te ontsnappen.
De 24-jarige Lily werd acht jaar vastgehouden door haar ontvoerder Rick. Samen hebben ze een dochtertje Sky dat geboren is in gevangenschap en nooit het daglicht heeft gezien. Wanneer Rick op een dag onvoorzichtig is en de deur niet goed afsluit, gaan Lily en Sky ervandoor. Op eigen houtje vinden ze het ouderlijke huis van Lily waar haar moeder Eve stomverbaasd de deur opent. Lily’s tweelingzus Abby wordt opgetrommeld en samen gaan ze naar de politie om Rick aan te geven. Rick wordt opgepakt en bewijzen worden verzameld om zijn proces voor te bereiden.

Klinkt als een origineel uitgangspunt voor een spannend verhaal maar helaas is de uitwerking minder geslaagd. Overton kiest ervoor om de hoofdstukken afwisselend te laten vertellen door Lily, Eve, Abby en Rick maar door deze korte hoofdstukken met verschillende vertelstandpunten komt het geheel te fragmentarisch over en wordt het verhaal te veel onderbroken wat de spanning niet ten goede komt. Veel spanning zit er trouwens niet in het boek aangezien het meteen duidelijk is wie de dader is. Overton probeert dan maar spanning op te wekken met cliffhangers waarin ze soms iets te krampachtig laat doorschijnen dat er nog een deus ex machina-einde staat te gebeuren. De ontknoping vindt plaats in de rechtbank en past niet bij de toon van de rest van het verhaal.

Beter uitgewerkt is hoe Lily na acht jaar bij haar moeder op de stoep staat en de dagen erna langzaamaan tot het besef komt dat het leven is doorgegaan. Ondertussen is haar vader overleden en is haar zus Abby samen met Lily’s jeugdliefde Wes. Lily heeft heel wat te verwerken, maar ondertussen laat Rick haar niet los. Jammer is dan weer dat Overton hier allemaal vrij snel overheen gaat. Acht jaar in een donkere kelder heeft Lily schijnbaar fysiek geen problemen opgeleverd en ook Sky is kerngezond en heeft schijnbaar geen moeite om zich in de ‘echte’ wereld te handhaven. De auteur gaat hier veel te licht over en dat maakt ook de rest van het verhaal minder geloofwaardig. Dat Overton daarbij ook een eenvoudige, soms zelfs simplistische, taal hanteert draagt enkel bij tot dit oppervlakkige verhaal met oppervlakkige personages.

Amsterdam : Luitingh-Sijthoff 2016, 303 p. Vert. van Baby Doll door Wilma Paalman. ISBN 9789024573325. Distributie: Veen Bosch & Keuning