De
Franse schrijfster Marie Darrieussecq oogstte veel lof met romans als Tom
est mort (2007), waarin een moeder over de dood van haar jonge kind
vertelt, en White (2003), over liefde en isolatie op de
Zuidpool. Terugkerende thema's in haar werk zijn de dood, de leegte, kinderen
en spoken. Het is dan ook niet vreemd dat ze vanaf de eerste kennismaking met
het werk van de jonggestorven Duitse schilderes Paula Modersohn-Becker
(1876-1907) gefascineerd raakte door haar leven en werk.
Darrieussecq ging op onderzoek uit, bezocht depots, las brieven en
dagboeken. Uiteindelijk adviseerde ze bij de organisatie de eerste
overzichtstentoonstelling in Frankrijk over Modersohn-Becker, in het Musée
d’Art moderne de la Ville de Paris. Tegelijkertijd schreef
ze een beknopte biografie over het bijzondere leven van deze voorloopster van
het expressionisme, Hier zijn is heerlijk. Beide activiteiten –
zowel het schrijven van de biografie als het mee realiseren van de
tentoonstelling – maken voor Darrieussecq deel uit van 'hetzelfde liefdevolle
gebaar', aldus de schrijfster.
Paula Modersohn-Becker
is afkomstig van het platteland maar wil op jeugdige leeftijd maar één ding:
schilderen. En dan niet de traditionele landschappen of portretten, maar
'volgens haar gevoel', een nieuwigheid in haar tijd. Het feit dat ze dat als
vrouw wil doen, en de wens van haar vader een traditioneel dienend beroep te
kiezen niet volgde, maakte haar leven niet eenvoudig. Ze trouwde met Otto
Modersohn, een Duits kunstenaar, maar reisde veelvuldig naar Parijs, om haar
schildertechnieken bij te schaven. Onvermijdelijk vertroebelde de relatie met
haar echtgenoot. Na haar voortijdige dood blijft een kleine maar zeer
waardevolle collectie achter, gedecimeerd door het nazi-regime.
Hier zijn is heerlijk is een mengeling geworden van
biografie en commentaar: Darrieussecqs beschrijving van haar eigen zoektocht
naar informatie over Modersohn-Becker en haar analyse die kunstcritici over
Paula Modersohn-Beckers werk maakten. Al van bij de aanvang wordt de aandacht
van de lezer vastgehouden door de vreemde, mysterieuze sfeer die rondom het
huis van het echtpaar Modersohn-Becker hangt. Darrieussecq beschrijft hoe zij
zelf het bezoek aan het voormalige woonhuis van de kunstenaars ervaart:
‘Een afgesloten, grijsgeverfde deur leidde naar een
verdieping die in mijn verbeelding bewoond werd door spoken.’
En verder gaat het, over haar 'gruwelijk lelijke' graf, bestaande
uit een grote zerk van graniet en baksteen, een halfnaakte liggende vrouw met
een baby op haar buik – alsof óók de baby overleden is (in het beeld herkennen
we meteen een van Paula's meest iconische schilderijen, Liggende Moeder
Met Kind'). Modersohn-Becker overleed namelijk luttele dagen na de geboorte
van haar enige dochter. Erg wrang, want de afwezigheid van een (eigen) baby is
een terugkerend motief in haar werk.
Darrieussecq
beschrijft vervolgens in korte paragrafen het leven van de schilderes, haar
ontmoetingen in de kunstwereld en haar vriendschap met Clara Westhoff, de
latere echtgenote van Rainer Maria Rilke. Liefde is een belangrijk thema in het
leven van Modersohn-Becker én in het werk van Darrieussecq. Om dat te
illustreren citeert de schrijfster ruimhartig uit de vele brieven die Paula
Modersohn-Becker naar haar familie en haar vriendin Clara stuurt, maar ook uit
literaire werken van auteurs als Virginia Woolf.
Eerder
dan een droge, feitelijke biografie is Hier zijn is heerlijk net
een roman gecomponeerd op de tonen van het oeuvre van Marie Darrieussecq. Het
compacte boek nodigt de lezer uit (opnieuw) grondig naar de schilderijen van
Modersohn-Becker te kijken. Dat kan al dankzij de prachtige kleurenillustraties
en foto's uit de diverse archieven die in de roman zijn opgenomen. Maar zeker
ook maakt de levensbeschrijving nieuwsgierig naar het andere werk van
Darrieussecq – meermaals bekroond met de Prix Goncourt en de Prix Médicis.
Hier zijn is heerlijk is een prachtig boek
over een buitengewoon boeiende vrouw met een opmerkelijk knap oeuvre.
Geschreven in de tegenwoordige tijd stap je als lezer mee op de trein naar
Parijs, zie je de streken van het schilderij dat ze aan het maken is. Marie
Darrieussecq heeft een pareltje achtergelaten, even levenskrachtig als het
oeuvre van Paula Modersohn-Becker zelf.
Marie
Darrieussecq: Hier zijn is heerlijk, De Arbeiderspers, Amsterdam 2017, 160 p.
ISBN 9789029510790. Vertaling uit het Frans van Être
ici est une splendeur. Distributie: L&M Books
© 2023 | MappaLibri