Boem

3+ - Mocht elke kettingbotsing gepaard gaan met evenveel humor, een vleugje romantiek en een happy end zoals in Leo Timmers’ prentenboek Boem, je zou met plezier bij een verkeersongeval betrokken zijn. De verschillende dieren, gaande van een rendier met een stapel boeken tot een pinguïn in een ijskraam, zijn dat in ieder geval ook. Elk van hen ziet om uiteenlopende redenen niet de aankomende botsing: het rendier omdat hij met zijn neus in het boek Boem zit, de kater omdat hij de kattin aan het versieren is. En zo botst elk van hen op zijn voorganger met alle hilarische gevolgen van dien. De autobanden van de krokodil komen rond de nek van de giraf te zitten, de vissen van de kater belanden in de bek van de krokodil, de groenten van de bok decoreren de hoed van de kattin.

Elke botsing wordt weergegeven met een spread waarin de klanknabootsing ‘boem’ in een grote witte wolk prijkt tegen een gekleurde achtergrond. De kleur van de achtergrond wordt bepaald door de kleur van de chauffeurs auto. Hierdoor is dit boekje ook een ideale aanzet om kleuters te laten kennismaken met verschillende kleuren. Het is de kameleon met zijn lading verfpotten die verandering brengt in het verwachtingspatroon. Met de klanknabootsing ‘Iiiiiii’ geeft Timmers aan dat deze voorzichtige chauffeur wel degelijk kan remmen. Opluchting bij alle dieren, een korte onderbreking van de spanningsboog, tot de pinguïn met ijsjeskar ten slotte zorgt voor de kers op de taart. Door zijn toedoen vliegen alle verfpotten door de lucht. De gevolgen zijn te zien op een grote uitklapbladzijde waar alle dieren en hun toebehoren een likje verf hebben gekregen. En vervolgens ook een likje van Pinguïns ijsjes.

Leo Timmers toonde in zijn vorige prentenboeken al zijn voorkeur voor het tekenen van dieren. Als deze dieren plaatsnemen in gekke retrovoertuigen komt het talent van Timmers helemaal tot uiting. De kartonboekjes VroemToeta en Broem waren hier al het bewijs van. Ook het prentenboek Wie rijdt, met wat meer verhaallijn, legde de kwaliteiten van de illustrator bloot. Boem ligt in de lijn van Wie rijdt, maar rijdt nog wat verder. De personages zijn meer verweven met elkaar, het verhaal is meer uitgediept, de tekeningen vormen nog meer een geheel. De illustraties zijn een ware ontdekkingstocht met leuke knipogen, een veelheid aan karikaturale dieren met veel te grote ogen en boordevol humor. In Boem wordt met veelzeggende beelden en een minimum aan woorden een fantasievolle wereld gecreëerd waarin elke chauffeur zin zou krijgen in een ongelukje. Of zoals mijn zoontje vroeg: ‘mama, gaan we nu ook eens botsen zoals in Boem?

Leo Timmers: Boem, Querido, Amsterdam 2011, 40 p. ill. ISBN 9789045112923. Distributie: WPG Uitgevers

Oorspronkelijk verschenen in De Leeswelp 2011