De jaarlijkse wedstrijd Wildlife Photographer of the Year - georganiseerd door het Natural History Museum - heeft de voorbije vijftig jaar een wereldreputatie uitgebouwd. Met meer dan veertigduizend foto’s uit bijna honderd landen blijft deze competitie het meest gerespecteerde forum voor artistieke natuurfotografie. Het beste materiaal wordt over de hele wereld getoond aan een miljoenenpubliek, wat maakt dat in sommige gevallen de strijd voor het behoud van bepaalde habitats of soorten met meer kracht en succes gevoerd kan worden. De archieven van de wedstrijd krijgen zo een educatieve functie om mensen wereldwijd te confronteren met de pracht, verscheidenheid en kwetsbaarheid van het leven op aarde. Hoewel er jaarlijks slechts één fotograaf de Wildlife Photographer of the Year Award kan winnen, zijn er meerdere categorieën waarbinnen een winnaar en een aantal finalisten gekozen worden. Uit de categoriewinnaars wordt de overkoepelende winnaar gekozen.
De verscheidenheid van het fotomateriaal vinden we terug in de verschillende categorieën van de fotowedstrijd: planten en padestoelen, natuur in zwart-wit, gedrag bij zoogdieren, ongewervelden, amfibieën en reptielen, vogels, earth's environment, de onderwaterwereld, creatieve visies van de natuur, natuur en mens. Daarnaast zijn er nog een paar speciale categorieën voor beste portfolio, fotojournalistiek, TimeLapse sequentie, aankomend talent (18-26 jaar oud) en natuurlijk de Young Wildlife Photographer of the Year (geselecteerd uit de leeftijdscategorieën jonger dan 10, van elf tot veertien en van vijftien tot zeventien). De winnaars en finalisten brengen een grote verscheidenheid aan fotografische pareltjes die nu voor de 24ste keer in de portofolio Wildlife Photographer of the Year gebundeld worden. Deze uitgave is ontegensprekelijk een aanrader om een idee te krijgen van wat het afgelopen jaar wereldwijd aan natuurfotografie heeft opgeleverd.
Voor 2014 werd de Amerikaan Michael 'Nick' Nichols met 'The last great picture' bekroond tot overkoepelende winnaar. Een tijdloze zwart-witfoto van een troep leeuwinnen van de Vumbi-troep met hun jongen die allemaal uitgestrekt slapen en rusten op een rotsplateau met uitzicht over Serengeti National Park onder een dramatische wolkenlucht. Een echo van de negentiende-eeuwse hoogdagen van safari's en ontdekkingsreizigers. Tevens de winnaar in de categorie 'Black and White'. Een zwart-wit close-up van een rustende leeuw die uitgenodigd wordt door een krolse leeuwin van de Vumbi-troep ('Intimacy'), genomineerd in de categotie 'Mammals', vormt een aanvulling. Elke zeven minuten vijf krolse leeuwinnen op hun wenken bedienen is een uitputtende taak, zelfs voor een team van twee mannetjes. Deze al wat oudere partners in crime Hildur en C-Boy, die ooit regeerden over een veel groter deel van de Serengeti, werden verdreven door de Killers, een jongere knokploeg van vier mannetjes. De oudjes bezorgden Nichols vorig jaar nog een nominatie met een kleurenfoto waarin ze met duidelijke tegenzin een regenbui ondergaan. Toch goed om achteraf met een onderlinge likbeurt wat male bonding te ondergaan.
Met een prachtige portfolio over paradijsvogels mag de Amerikaan Tim Laman zich, na meer dan tien nominaties doorheen de jaren, in die categorie tot winnaar kronen. De Hongaar Bence Maté wist als aankomend talent al de overkoepelende Wildlife Photographer of the Year (2010) te winnen met een insectenfoto ('A marvel of ants'). Maar globaal gezien neemt de vogelfotografie een dominantere plaats in zijn oeuvre in, een discipline waarbinnen hij voor vernieuwing zorgde en meermaals genomineerd werd. Om dat te bereiken heeft zich gespecialiseerd in het ontwerpen en opzetten van schuilhutten voor natuurfotografie. Zo geraak je soms zo dicht bij het onderwerp dat je verplicht bent om de telelens door de fish-eye te vervangen. Nu wint hij eindelijk de categorie 'Birds' met 'Herons in time and space': een nachtelijk shot met een lange belichtingstijd om zowel de sterrenhemel als de foeragerende reigers op het Csaj-meer (Kiskunsag National Park, Hongarije) scherp te stellen. De voortschrijdende reigers laten spookachtige gedaanten achter zich, terwijl de stad achter de heuvel een rode gloed aan de horizon doet oplichten. Daarvoor oefende Maté vierenzeventig nachten geduld om de ideale condities samen te brengen.
Wildilfe Photographer of the Year : Portfolio 24, Natural History Museum London, 2014, 160 p. : ill. ISBN 9780565093426
© 2024 | MappaLibri