Art and power in the Central African Savanna : Luba, Songye, Chokwe, Luluwa

Het boek Art and power in the central African savanna begeleidt een gelijknamige tentoonstelling die later dit jaar loopt in The Cleveland Museum of Art (Ohio) en daarna in de Young Museum in San Francisco. Auteur Constantine Petridis promoveerde aan de Universiteit Gent, maar schopte het intussen tot curator Afrikaanse kunst bij The Cleveland Museum of Art.

Centraal staat de relatie tussen kunst en macht bij de Luba, Songye, Chokwe en Luluwa; vier Bantu-stammen met historische relaties die zich hoofdzakelijk in de Democratische Republiek Congo en Angola situeren. Hun sculpturen zijn veel gestileerder dan die van de Ubangi en spelen een belangrijke rol in de uitoefening van religieuze en politieke macht.

De these van deze studie is dat de traditionele tweedeling tussen 'volkskunst' (religie) en 'hofkunst' (politiek) bij deze stammen niet opgaat. Hun beelden gelden als 'krachtobjecten' of 'fetishen' in de vorm van een mens of een dier die ingrediënten van plantaardige, dierlijke of menselijke oorsprong bevatten.

'Ze fungeren als bemiddelaar tussen de wereld van de mensen en die van de geesten en hebben geneeskrachtige en beschermende krachten of dienen om gerechtigheid te doen geschieden of omgekeerd om iemand te schaden'

'Bij de fusie tussen het heilige en het profane in de artistieke productie van deze vier volkeren, ontwikkelden gewone krachtobjecten zich tot meer uitgewerkte krachtfiguren die refereren aan de ideeën van leiderschap en prestige. Deze evolutie ging hand in hand met politieke en sociale hervormingen die tot een hogere graad aan centralisatie en de opkomst van een elite van hoogwaardigheidsbekleders leidde'.

Constantijn Petridis: Art and Power in the Central African Savanna : Luba, Songye, Chokwe, Luluwa, Mercatorfonds, Brussel 2008, 159 p. : ill. ISBN 9789061538301

© 2024 | MappaLibri