Vossensprongen. Speuren naar Reynaert

Ter gelegenheid van het dertigjarige bestaan en de dertigste jaargang van hun jaarboek Tiecelijn verzorgde het Reynaertgenootschap de publicatie van Vossensprongen. Speuren naar Reynaert. Het boekje is gericht op een breed publiek en dat is duidelijk aan de vormgeving te zien. In plaats van een traditionele huldebundel die bij dergelijke gelegenheden vaak wordt uitgereikt, heeft het Reynaertgenootschap geopteerd voor een mooi geïllustreerde en in kleuren gedrukt bladerboek dat op handig meeneemformaat is uitgegeven. Veel meer dan bij een conventionele uitgave nodigt Vossensprongen uit om tussendoor even een bijdrage te lezen, zonder dat het doelpubliek daarvoor veel moeite hoeft te doen. Zoals in de inleiding wordt aangegeven, gaat het om een boekje dat je stiekem kunt meenemen en zomaar kunt lezen, waar en wanneer je daar even de tijd voor hebt.

Het Reynaertgenootschap belicht enkele thematische en receptiehistorische aspecten van Van den vos Reynaerde en licht het enkele bijzondere wetenswaardigheden of recente initiatieven toe die aan het verhaal van de vos gerelateerd zijn. Wist je bijvoorbeeld dat ook heel wat hedendaagse kunstenaars nog steeds in het verhaal van de vos geïnteresseerd zijn? En dat er Reynaertgebak en een Reynaertbonbon bestaan? En dat er in Sint-Niklaas nu meer dan 500 krijtvossen rondlopen? Het boekje vormt de ideale gelegenheid om met deze uiteenlopende acties en activiteiten kennis te maken.

Vanwege het doel en het formaat zijn de bijdragen in Vossensprongen bewust kort gehouden. Het boekje streeft dan ook geen volledigheid na, maar wil wijzen op enkele bijzonderheden van Van den vos Reynaerde en diens eeuwenlange receptie. Voor wie niet genoeg kan krijgen, staat op de website van het Reynaertgenootschap bovendien een document dat extra toelichtingen en informatie bij Vossensprongen biedt. Het spreekt ten zeerste voor de samenstellers dat ze daaraan hebben gedacht. Verder bevat het document enkele lestips, waardoor het boekje ook goed binnen een educatieve context kan worden ingezet.

De talrijke initiatieven omtrent Van den vos Reynaerde en de publicatie van Vossensprongen laten zien dat de vos Reynaert na al die eeuwen nog steeds springlevend is. Het is lovenswaardig dat het bredere publiek op steeds diversere wijze kennis kan maken met dit hoogtepunt uit de Middelnederlandse literatuur. En daar houdt het niet bij op. Aan het einde van Vossensprongen geven de samenstellers te kennen dat ze op termijn streven naar een studie- en documentatiecentrum en/of museum dat aan Reynaert is gewijd. De vos ligt zich vast nu al te verkneukelen bij die idee.

Rik van Daele e.a. (sam.): Vossensprongen. Speuren naar Reynaert, Reynaertgenootschap, Sint-Niklaas 2017, 66 p.