Het geheugen van een olifant

Ezeltje geeft een groot feest waarop alle dieren zijn uitgenodigd. Daarvoor heeft hij natuurlijk van alles nodig: snoepjes, knakworstjes, broodjes, ballonnen en zoveel meer. Hij gaat al vroeg op weg naar de winkel van Olifant. Onderweg ontmoet hij Leeuw, Uil, Kat en zijn andere vrienden. Allemaal vragen ze hem om iets mee te brengen van bij Olifant. Ezels hoofd raakt overvol en wanneer hij bij de winkel komt, is hij alles vergeten. Meteen snelt hij terug, maar dat helpt niet. Dan leert Olifant hem een truc om alles te onthouden.

In die passage steekt het bijzondere, maar tegelijk ook de zwakte van dit verhaal. Olifant gebruikt wel erg veel woorden, waardoor zijn boodschap nodeloos zwaar en belerend overkomt. Het slot maakt echter veel goed. Het is een feestelijke ode aan de vriendschap. Aandachtige luisteraars zullen zelf kunnen invullen hoe het verhaal zal aflopen, wat voor extra luisterplezier zorgt.

De illustraties van Jan Jutte bezorgen in elk geval veel kijkplezier. Zijn collages in gemengde technieken passen perfect bij het verhaal. De overwegend heldere kleuren lichten feestelijk op tegen de witte achtergrond. De dieren zijn expressief neergezet, waarbij ze elk een eigen persoonlijkheid krijgen. Ezeltje bijvoorbeeld ziet er lief en zielig tegelijk uit, Olifant is wijs en kalm, maar als raadgever best ook wel grappig met de intrigerende veren op zijn hoed.

Leuk om weten is dat dit boek over het geheugen het debuut is van Nederlands geheugenkampioen, die wereldwijd op plaats 288 staat volgens de World Memory Statistics.

Wessel Sandtke, Jan Jutte (ill.): Het geheugen van een olifant, Lemniscaat, Rotterdam 2018, 28 p. ill. ISBN 9789047708988. Distributie De Eenhoorn