3+ - Nelleke Verhoeff begon haar carrière als theaterperformer, en dat merk je in haar levendige tekenstijl. Voor de dichtbundel Er is
iets aan de kip met je hand (2017) van Geert De Kockere maakte ze
expressieve dierenportretten van geschoeide kippen en katten en via haar website kan je prints en postkaarten met beweeglijke en besnorde figuren
bestellen. In sommige van haar boeken is theater ook het centrale thema.
Verhoeff maakte illustraties voor het theaterleesboek Allemaal theater! (2017)
en ook haar eerste eigen prentenboek Baas van iets groots (2018) speelt
zich gedeeltelijk op het podium af.
Samen met zijn beste vriend Mier woont kleine Muis een circusvoorstelling
bij. Muis is diep onder de indruk van de leeuwentemmer. Een kleine kikker die
zo’n grote leeuw te baas kan, verdient volgens hem een luid applaus. Meteen na
de show besluit Muis dat hij zelf ook heer en meester wil worden. Misschien
niet over een leeuw, maar wel over iets groots. Diezelfde avond kan Muis de
slaap maar niet vatten. Tevergeefs probeert hij de nacht te temmen, zodat de
dag spoedig aanbreekt:
‘‘Slaap, maan! Hoor je me? Slaap!’
De enige
die in slaap valt, is kleine Muis zelf’.
’s Ochtends trekt Muis erop uit
om bevelen uit te delen. Maar onderweg ontdekt hij wederom dat
natuurverschijnselen zich niet laten commanderen. De bomen willen niet gaan
zitten, en de wind wil niet gaan liggen. Na een storm op zee merkt Muis de
aanwezigheid van Mier op. Met z’n tweeën bedenken ze een groots plan, waarvoor
ze op de steun van een kolonie vrienden zijn aangewezen.
Verhoeff maakt overwegend
conventionele verhaalkeuzes. Het prentenboek kent een traditioneel verloop,
waarbij een egocentrische Muis zich na herhaaldelijke pogingen tot een amicale
leidersfiguur ontpopt. Maar Verhoeff zorgt ook voor een licht ironische
kwinkslag. Van meet af aan suggereert ze dat Muis al die tijd al over iets
groots beschikte. Beste vriend Mier stond altijd al voor hem paraat. Muis zag
het alleen niet.
Baas
van iets groots overtuigt echter vooral als bijzonder
expressief prentenboek. Naar goede gewoonte zet Verhoeff zwierige en kleurrijke
personages neer met rood aangelopen wangen. Op de eerste spread treedt een
machtig uitziende leeuw op de voorgrond. Dankzij gelig-blauwe manen en een
hypnotiserende blik krijgt dit circusdier de allure van een farao. Ook het
hoofdpersonage maakt een krachtige indruk. Muis zou een neefje van de iconische
Mickey kunnen zijn. Zijn kop ziet eruit als een gipsen masker waartegen zijn
rode oren scherp afsteken en op hachelijke momenten vallen Muis’ ogen bijna uit
hun kassen. Het decor daarentegen mist af en toe pit. Het is jammer dat de
energieke Muis op de cover in een wat duf bos wordt afgebeeld.
Verhoeff werkt zich
dankzij een zwierige lijnvoering en een doordacht kleurenpalet in de kijker. In
2017 won ze de illustratiewedstrijd ‘Picture This’ van Lemniscaat en International
Centre for the Picture Book in Society. Vervolgens stelde ze
als finaliste van Silent Book Contest 2018 haar boek ‘Concerto’ voor op de
Bologna Kinderboekenbeurs. Ik ben alvast benieuwd wat ze nog meer in haar mars
heeft.
Nelleke Verhoeff: Baas
van iets groots, De Eenhoorn, Wielsbeke 2018, [28] p. : ill. ISBN 9789462912847
© 2024 | MappaLibri