Armando 1952-2005

Al meer dan vijftig jaar werkt het multitalent Armando aan een eigenzinnig beeldend oeuvre, waarvan het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen in 2006 een overzicht heeft gebracht. Bij die gelegenheid verscheen een catalogusboek, dat beknopt en accuraat de evolutie van vooral de schilder en in mindere mate de beeldhouwer beschrijft en in beeld brengt. Armando's nerveuze tekeningen waarop minimale lijnen een grote suggestieve kracht ontplooien, blijven helaas buiten beeld. 
 
De inleiding schetst de ontwikkeling van de kunstenaar: de vroege kleurrijke tekeningen, geïnspireerd door CoBrA; de agressieve schilderijen in rood en zwart uit de jaren '50; de monochrome vlakken uit de Nul-periode in de jaren '60 met enkele lijnen prikkeldraad of een aantal bouten; de obsessie met oorlog en geweld vanaf 1980; de topografie van de misdaad - in Armando's literaire werk het schuldige landschap bij kamp Amersfoort; de existentiële melancholie in een aantal grote sombere schilderijen uit de jaren '80 en '90 en in imponerende bronzen beelden; de terugkeer van de kleur in recentere werken. Een 30-tal paginagrote reproducties (gevolgd door een tabellarische biografie en een lijst van catalogi van de solotentoonstellingen) tonen sterke voorbeelden van dit werk, dat koppig de internationale ontwikkeling van conceptuele kunst, body-art en fundamentele schilderkunst heeft genegeerd.
 
Ontstaan is een oeuvre dat inhoudelijk en expressief minstens zo krachtig is als dat van de Jonge Italianen of de Duitse Nieuwe Wilden als Baselitz, Penk, Lüpertz, Immendorff en Kiefer. Een bijzonder authentieke schilderkunst, die eigentijds en zonder modieuze toegevingen gestalte geeft aan de oude idee van het sublieme. Armando's beelden van overwonnen strijd branden zich in het netvlies. Dit beknopte maar indringende overzicht doet recht aan een belangrijk kunstenaarschap. 
 
John Vrieze e.a.: Armando 1952-2005, Waanders, Zwolle 2006, 48 p. ISBN 9789040081965

Oorspronkelijk verschenen in De Leeswolf 2006 

© 2024 | MappaLibri