Het leugenspel

Op een strand van het Britse kustdorpje Salten wordt een gruwelijke ontdekking gedaan. Even later krijgen drie vrouwen haast tegelijk een sms met de tekst ‘Ik heb jullie nodig’. Ondanks de vragende blikken van hun partners, kinderen die moeten bijgehouden worden of veeleisende banen, vertrekken Isa, Thea en Fatima haast onmiddellijk naar hun vriendin Kate, de schrijfster van de sms. Kate woont nog steeds in de gammele watermolen waar ze ooit samen met haar vader woonde.

Tot haar vader jaren geleden verdween. En zijn verdwijning lijkt iets te maken te hebben met de vondst op het strand. Met een ruw besef worden de vier vriendinnen terug gekatapulteerd naar hun gezamenlijke tijd op het internaat van Salten. Een tijd waarin ze veel hadden aan elkaar, maar ook een tijd die ze liever zouden vergeten. Een zorgeloze zomer sloeg immers helemaal om wanneer Ambrose, Kates vader en leerkracht op de school, verdween.

Niemand weet waar Ambrose naartoe is, en algemeen wordt aangenomen dat de man zelfmoord heeft gepleegd omdat hij door de school beschuldigd werd van ongewenste seksuele intimiteiten met de meisjes. Dan is er ook nog Kates stiefbroer Luc, die die zomer ook aanwezig was in de watermolen en nog steeds rondhangt in Salten. En hij is niet blij om Isa, Thea en Fatima te zien.

Het leugenspel is het derde boek van Ruth Ware die stevig debuteerde met het claustrofobische In een donker, donker bos. Na het bos en de zee (zie De vrouw in suite 10) is deze keer de Britse kust de locatie voor Wares nieuwe boek. Het is een bijzondere plek, een drassig landschap waar amper iemand woont en de buurtbewoners van het dorpje Salten met de nodige achterdocht kijken naar de hereniging van de vier vriendinnen.

Je weet dat er een geheim rond de vrouwen hangt dat iets te maken heeft met wat er op het strand is gevonden, maar Ware weet lang de ware toedracht van de gebeurtenissen van jaren geleden geheim te houden. De schrijfster focust eerst op de band tussen de vier zeer verschillende vrouwen. Ze botsen regelmatig, maar trekken uiteindelijk toch weer aan hetzelfde zeel. Misschien heeft dit wel iets te maken met het spelletje dat ze jaren geleden speelden, ‘Het leugenspel’. De regels van het spel zijn simpel: 1. Vertel een leugen. 2. Blijf bij je verhaal. 3. Word nooit betrapt. Het was een spel dat de vier meisjes graag (en goed) speelden, maar misschien net die ene keer te veel…

Het leugenspel loopt niet over van de actie of spannende momenten. De spanning zit vooral in de onderlinge verhouding tussen de vier vrouwen en wie er het eerste lijkt te gaan breken. Ware weet dit het merendeel van het boek knap aan te houden en de plot zit vrij goed in elkaar. De ontknoping is echter een beetje teleurstellend en Ware lijkt daarin een beetje verstrikt te raken in het door haarzelf gesponnen web van leugens.

Ruth Ware: Het leugenspel, Luithingh-Sijthoff, Amsterdam 2018, 382 p. ISBN 9789024579617. Vertaling van The lying game door Hanneke van Soest. Distributie: VBK België