12+ - ‘Mijn hart is in mijn keel gelokt, mijn mond
een vuilnisbelt. Zolang míjn adem maar niet stokt. Zíjn dagen zijn geteld’. Met
dit aftelrijmpje vat de auteur de essentie van zijn tekst samen. Hij pelde de
oorspronkelijke "King Lear" af tot de kern, tegelijkertijd de kern
van elk leven. Alles draait om de verderfelijke machtswellust van elke mens, om
keuzes te maken in functie van die machtshonger of gedwongen worden tot
kiezen.
De auteur pent zich schijnbaar
moeiteloos een weg naar de (bloederige) ontknoping. Vertrekkende vanuit zijn
originele toevoeging aan het stuk (het plannen van de moord op Kent door de
drie zussen) mondt de tekst feilloos uit in het Shakespeariaanse einde. De
tussenweg wordt vernuftig ingekleurd door inhoudelijk sterk uitgezuiverde en krachtige scènes in een
uitmuntend gebalde en rijke taal. Dit is een onvermijdelijke vereiste voor het
creëren van een theaterstuk.
De auteur toont zich
een meester in de dramaturgie. De doordachte en afgeslankte
personageconstellatie getuigt hiervan. Bovendien lichtte Moeyaert het lot
waaraan King Lear onderhevig is, uit Shakespeares tekst en bedeelde het, samen
met de nar, van een informerende en levensbeschouwelijk relativerende rol. Nar
en Lot zijn twee handen op één buik, Lot ziet alles, Nar mag alles. Ook op
structureel niveau liet de auteur niets onbewaakt. Hij streefde naar een
bijzonder dravend, razend staccatoritme dat adequaat naar de bladspiegel
vertaald wordt door de goed beredeneerde weergave van de scènes. Er werd voor
geopteerd om de scènes onmiddellijk en bijna onopvallend na elkaar te plaatsen.
Alleen op enkele strategische momenten in het verhaal werd er iets meer ruimte
tussen twee scènes voorzien.
De aandacht voor de
vorm is onverminderd doorgetrokken in (letterlijk) het gezicht van het boekje.
Twee prangende meisjesogen kijken je verlegen en verleidelijk aan. Binnenin het
boek is hetzelfde meisje nog tweemaal afgebeeld, telkens in een iets
uitdagender pose. Onmiddellijk kan de link naar Moeyaerts visie gelegd worden:
de drie zussen vormen één persoonlijkheid. Met dit werk zet Bart Moeyaert zijn
reputatie als een uitzonderlijk begeesterd en bekommerd auteur kracht bij. Een
ongelikte parel die op ieders boekenplank mag blinken.
Bart Moeyaert, William Shakespeare: Ongelikt, Querido, Amsterdam 2001, 60
p. ISBN 90-214-7477-8
Oorspronkelijk verschenen in De Leeswelp
© 2023 | MappaLibri