Tobie Lolness. De ogen van Elisha

9+ - Het succes van grote jeugdschrijvers ligt vaak in handen van kleine helden. Timothée de Fombelle kende dit recept maar al te goed en creëerde Tobie Lolness, een held van slechts anderhalve millimeter, die met zijn grootse daden en een groot hart de ondergang van een volk en zijn thuis moet zien te stoppen.

De ogen van Elisha
is het vervolgverhaal van Op de vlucht en pikt de verhaaldraad aan het einde van het succesdebuut weer op. Nadat Tobie in het eerste boek werd verbannen naar de gure ondertakken, en hij na zijn mislukte poging om een einde te maken aan zijn ongelukkig zijn terechtkwam bij het grasvolk, krijgt hij bericht dat zijn ouders nog leven. In het tweede boek besluit hij meteen om de grasvlakte te verlaten en op zoek te gaan naar zijn familie en zijn geliefde. Het is onmogelijk om het verdere verloop, de inhoud en impact van dit rijke, spannende en complexe verhaal in een synopsis of recensie te vatten zonder het speurwerk te verknoeien. Er rest de lezer dus niets anders dan zelf van het boek te genieten.

De ogen van Elisha
voert je nl. mee naar de kleine natuurwereld van Tobie en Elisha, en vertelt een uitdagend verhaal vol spanning en avontuur, dat verpakt werd in het nodige mysterie. De auteur speelt met flashbacks die de lezer steeds nieuwe puzzelstukjes levert om het totale plaatje uiteindelijk bij elkaar te sprokkelen. De geschiedenis neemt in elk hoofdstuk weer een vreemde wending met betrekking tot de geheimen die de personages over elkaars leven uit te doeken doen. En dit terwijl ze in het heden blijven strijden voor hun plekje, hun volk en vooral hun eigen leven.

De lezer moet voortdurend zijn mening over de gebeurtenissen en de personages bijsturen, want het goede blijkt niet altijd even zoet te zijn en ook het kwade verliest soms wat van zijn bittere smaak. In die zin voor nuance ligt net de meerwaarde van dit verhaal. Niet alleen onze huidige samenleving wordt aan de tand gevoeld, met verwijzingen naar problemen op economisch en politiek vlak, de keerzijde van machtswellust, milieuvervuiling en discriminatie, ook het verleden wordt doorgespit. Zo doet de krater waarin zgn. 'Gladhuiden' worden ingezet als slaven voor dictator Jo Mitch wel eens denken aan concentratiekampen. Het grauwe en grijze worden echter gecompenseerd door eerzame waarden, zoals het nakomen van beloften, eerbied, vriendschap, liefde, en het koesteren van een volksentiteit.

De omslachtige, verwarrende inleiding en het gegoochel met namen en personages zijn dus snel vergeten en vergeven. De ogenschijnlijk ongestructureerde warboel blijkt stiekem een erg geslaagd en consistent verhaal. Een gouden leestip dus, waarvoor je het best wel eerst het eerste boek leest.

Timothée De Fombelle: Tobie Lolness. De ogen van Elisha, Querido, Amsterdam 2008, 378 p. : ill. ISBN 9789045107233. Vertaling van Les yeux d'Elysha

Oorspronkelijk verschenen in De Leeswelp